גלי בסודו |

סליקת אשראי זה לא נורא מסובך?

alt for me

איך מתקשרים עם חברת אשראי? ומה ההבדל בין חברת אשראי לחברת סליקה? וכמה זה עולה לנו?

הפוסט הזה הוא חלק מסדרת פוסטים הסוקרת את האפשרויות העיקריות לסליקה און ליין לארגונים הרוצים לגייס תמיכה ציבורית שוטפת ולאורך זמן.

סליקת אשראי מה זה אומר?

הקמת עמוד אינטרנט לסליקה מאובטחת און ליין.

איך זה עובד?
עמוד סליקת אשראי ניתן להקים באופן עקרוני בשתי דרכים, אך רק אחת מהן רלוונטית לעמותות, ובכל זאת לטובת הכרות עם המושגים השונים נתייחס לרגע אחד לשתיהן. הדרך הראשונה היא הקמת "מסוף סליקה" ועמוד סליקה מאובטח באופן עצמאי. לשם כך נדרש הארגון להתקשר עם חברת האשראי, וכן לבנות דף אינטרנטי שעומד בדרישות האבטחה שמציבות חברות האשראי.

דרך שנייה נעשית בהתחברות ל"חברת מסוף" שנקראת גם "חברת סליקה" אשר נותנת שירותי סליקה מאובטחים און ליין.
האפשרות הראשונה, הקמת מסוף סליקה עצמאי לגביית כספים און ליין, אינה כדאית לארגונים חברתיים, ואף לא לעסקים קטנים המקיימים מסחר אלקטרוני, בשל דרישות האבטחה הגבוהות. אפשרות זו מיועדת בעיקר לאתרי קניות גדולים, ולכן לא נפרט מעבר למה שכבר נאמר.

האפשרות השנייה היא כאמור התחברות לחברת מסוף שמציעה שירותי סליקה מאובטחים.
בעבודה עם חברת מסוף, עמלות הסליקה, והתשלום החודשי מתחלקים בין חברת האשראי (או חברות האשראי) ובין חברת הסליקה.
בדרך כלל, כדי לעבוד עם חברת מסוף עליכם לבצע התקשרות ישירה עם אחת או יותר מחברות האשראי, לפתוח חשבון סוחר המעניק לכם מספר ספק אשראי (מספר סליקה). חברות האשראי הקיימות היום בשוק הן: ויזה כאל, לאומי קארד וישראכרט.
כיום יש גם אפשרויות אחרת, שלא מחייבות התקשרות עם חברת אשראי, באמצעות מערכת התשלומים UPAY, שנותנת מענה דומה.

חשוב לדעת!
חברות האשראי לוקחות 1.4-1.5% מגובה עסקאות. כמו כן יש עמלת מינימום על סך 100 ש"ח לחודש. נתונים אלה משתנים מפעם לפעם ומומלץ כמובן לבדוק לפני ביצוע התקשרות.
כל חברת אשראי עובדת עם כרטיסי אשראי שונים. כדי לכסות את כולם יש צורך להתקשר עם שתי חברות אשראי או לוותר על חלק מכרטיסי האשראי. (למשל ישראכט סולקת את כל כרטיסי האשראי חוץ מ-Diners). לעומתן מערכת התשלומים Upay עובדת עם כל כרטיסי האשראי, אך גובה עמלת סליקה גבוהה יותר (2.2%) מצד אחד, ומצד שני היא לא גובה עמלת מינימום.

מאיפה מתחילים?
בבחירת חברת מסוף עמה תרצו להתקשר. חברות כאלה יש רבות ומגוונות. מבדיקה של כ-50 ארגונים עלו שמותיהן של החברות הבאות: יעד שריג, עסקים, telepay, קארדקום (אישורית זהב), טרנזילה, כספיט ופלאקארד. נוסף להן יש עוד כ-20 חברות, בסוף הפוסט מופיע לינק לרשימת ספקי שירות סליקה באינטרנט.

בשלב הבא יש להחליט האם מתקשרים עם חברת אשראי אחת או יותר, או שעובדים עם מערכת התשלומים Upay.
בלינקים למטה הסברים של חברות מסוף שונות, איך ניתן לעבוד עם חברות האשראי באמצעותן.

איך לבחור את החברה שתספק לכם את שירותי הסליקה?
אחת הדרכים הטובות היא לברר את רמת שביעות הרצון של משתמשים אחרים. כדאי לברר עם חברת המסוף האם יש לה ניסיון בעבודה עם עמותות? אם כן, כדאי לבקש שם של אחת העמותות ולהתקשר לברר, בנוגע לסוג השימוש והיקפים, וכן לשאול מה רמת שביעות הרצון.

עוד פרמטרים שיכולים לסייע, למרות שעל פניו נראה שמרבית החברות מציאות פתרונות דומים:
כדאי לברר מה מידת השליטה שיש לכם בנוגע לשדות שניתן להוריד או להוסיף בטופס התרומה.

  • לבחון עם חברת המסוף, האם ניתן לייצר כמה עמודי סליקה שרוצים, למשל אחד לצורך גביית דמי חבר, אחד עבור תרומה, ואחד עבור מכירת כרטיסים לאירוע.
  • לברר האם ניתנת אפשרות למשלוח קבלה דיגיטלית ישירות למייל עם לוגו, ע"ר וחתימה אלקטרונית? ואם כן, האם זו אפשרות שניתנת תמורת תוספת תשלום.
  • לבדוק האם ניתן לשלם באמצעות אפליקציה, ואף להתנסות בתהליך בעצמכם מול ארגון שעובד עם החברה, כדי לחוות את חוויית המשתמש, מצד התומך.
  • לצד הפשטות והאינטואיטיביות שתבחנו בתהליך התמיכה למשתמש קצה, תבקשו גם להתנסות במערכת דמו, ותבחנו את ממשק הניהול הפנימי, עד כמה הוא קל ונגיש.
  • האפשרות להציע הוראת קבע באמצעות כרטיס אשראי היא קריטית, וחשוב לבחון האם חברת הסליקה מאפשרת ביצוע הוראת קבע, והאם נדרשת תוספת תשלום?
  • האם ניתן להטמיע כפתור PayPal?
  • האם ישנה אפשרות למעקב וליצוא מידע על התומכים מתוך האתר?
  • מה הן אפשרויות הזיכוי שניתן להציע לתומכים?

חשוב להיות מעורבים ולהשפיע עם איזו מחברות האשראי הייתם רוצים שחברת הסליקה תתקשר. כאמור, חברות האשראי דורשות בדרך כלל עמלת מינימום ע"ס 100 ש"ח. כך שאם לא הייתה תמיכה מספקת בחודש מסוים, הארגון יידרש לשלם 100 ש"ח לחברת האשראי. ניתן גם לבחון אפשרות לעבוד עם Upay מערכת תשלומים מאובטחת שעובדת עם כל כרטיסי האשראי (כולל דיינרס ואמריקן אקספרס), שזה יתרון גדול. שיקול נוסף לעבוד איתה נוגע לכך שלא נדרש תשלום חודשי או עמלת מינימום, וכן שהכסף עובר לחשבון תוך 24 שעות. עם כל זאת, החיסרון הבולט שהיא גובה עמלות גבוהות פר עסקה ע"ס 2.2%.

כמה זה עולה לנו?
המחיר הוא חודשי וקבוע בהתאם לכמות העסקאות החודשית. עד מאתיים עסקאות תשלמו בין 100-85 ש"ח בחודש. חשוב לציין שהיקף העסקאות והמחיר החודשי משתנים מחברה לחברה, וייתכן והתשלום החודשי גבוה או נמוך מהסכומים המצוינים כאן. בנוסף לתשלום החודשי יש עלות הקמה חד פעמית בסך כ-350-400 ש"ח.
לכל התשלומים האלה נוסף כאמור התשלום לחברות האשראי, המפורט בסעיף הקודם, תלוי עם איזו מהחברות החלטתם להתקשר.

והנה כמה ארגונים שעושים את זה מעניין:

  • לובי 99 מציעים כברירת מחדל דמי חברות חודשיים, ומאפשרים גם השתתפות חד פעמית. בעמוד ההצטרפות יש גם סרטון הסבר על הארגון, וגם התייחסות לחשיבות ההצטרפות של כמה שיותר חברים. אלמנטים, שנלקחו מעולם מימון ההמונים, המגבירים שקיפות והנעה לפעולה, חודרים גם לעמודי התמיכה של הארגונים. הדבר אופייני בעיקר לארגונים שקמו כתוצאה מקמפיין מימון המונים. במקרה זה, לובי 99 קבעו לעצמם סכום יעד חודשי שבכוונתם להגיע אליו, כדי להשיג מטרה מוגדרת. דף התמיכה מציג כמה אנשים כבר הצטרפו, וכמה אחוזים כבר גויסו ביחס לסכום היעד.
    יש היגיון רב, שארגון, אשר "נולד" מתהליך גיוס הציבור באמצעות קמפיין מימון המונים, מתנה את הצמיחה שלו בתמיכה ציבורית.
    חברת סליקה: יעד שריג. לובי 99
    אדם טבע ודין בעמוד ההצטרפות יש אפשרות לבחור בין תרומה להצטרפות כחבר/ה לדרך. נחמד לראות שמציעים סוגי חברות שונים, כמו זוגי או פנסיונר, וכן אפשרות להקדיש את התרומה או את החברות ע"ש אדם שרוצים להוקיר. גובה דמי חברות לא ניתן לבחירה ומותאם לסוג החברות, לעומת זאת סכום התרומה גמיש.
    חברת סליקה: עסקים. אדם טבע ודין
  • שבוס. שבוס מציעה לחבריה הצטרפות בפייפאל, אבל "שומרי שבוס" (התורמים) עושים זאת באמצעות מערכת סליקה.
    בדף התמיכה מוצג סרטון וגם ניתן הסבר על חשיבות התמיכה, וגם במקרה זה, כארגון שצמח מתוך קמפיין מימון המונים, הוא משלב את הרעיון של תשורה לתומך ומציע סוגים שונים של הוקרה אל מול מדרגות תמיכה בסכומים שונים.
    בדף הסליקה של שבוס כל תהליך התרומה מתנהל בעמוד אחד, זאת בניגוד לשתי הדוגמאות הקודמות, בהן התומך ממלא תחילה את פרטיו, בוחר סכום או מסלול תמיכה, ורק לאחר מכן מועבר לדף הסליקה. זהו לינק מיותר שעשוי להקטין את כמות ההמרות. שומרי שבוס
  • במגמה ירוקה מציעים לך להגביר את הבאז ולהיות באזר סביבתי. בעמוד הסליקה סרטון הסבר על ההצלחות עד כה במספרים. כמו בדוגמה הקודמת, כל תהליך התמיכה מתנהל ישירות בדף הסליקה.
    גם כאן, בהשאלה מעולם מימון המונים לכל מדרגת תרומה סכום קבוע ושם: באזר סביבתי, סופר באזר, אולטרה באזר וכו'.
    חברת סליקה: קראדקום אישורית זהב מגמה ירוקה
  • דרכנו מי מממן אותנו? אתם. בדף התמיכה מושם דגש על כך שהמימון בא מהציבור.
    טופס המילוי פשוט קצר וידידותי, יש אפשרות לבחור בין תרומה חד פעמית לבין שותף – תרומה חודשית בהוראת קבע. במקרה זה עמוד התמיכה אינו חלק מדף הסליקה ורק לאחר שממלאים פרטים מועברים לדף הסליקה.
    חברת סליקה: קראדקום אישורית זהב דרכנו

שורה תחתונה:
להקים עמוד סליקה בהתקשרות עם חברת אשראי זה לא חייב להיות כל כך מסובך, ובהחלט שווה בדיקה. הניסיון מלמד שלפחות בשלב הבירור הראשוני ישנם בחברות אלה נציגים שישמחו לתת לכם מענה מידי לכל שאלה. ומה לגבי רמת הזמינות והנגישות בשלב הבא? זה מידע שתצטרכו לברר בעצמכם, מוזמנים כמובן להמליץ ולשתף מניסיונכם.

פוסטים נוספים בנושא:
איך לבקש תמיכה און-ליין
אז למה פייפאל – PayPal?
סליקת אשראי זה לא נורא מסובך?
פלטפורמות ישראליות לגיוס תרומות און ליין

קישורים חיצוניים:

חברות האשראי הקיימות היום בשוק הן:
ויזה כאל, לאומי קארד וישראכרט
מערכת התשלומים UPAY
רשימת ספקי שירותי סליקה באינטרנט
תהליך פתיחת מסוף לסליקת אשראי בבית העסק – פלאקארד
עבודה מול חברות האשראי – קארדקום

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה