רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
כיום כל ארגון לשינוי חברתי מבין שכדי לשקף את הרעיונות, האג'נדה והעמדות שלו עליו להחזיק אתר אינטרנט. אתר הוא פלטפורמה המאפשרת לנו להעביר את המסרים שלנו באופן חופשי באמצעות תוכן כתוב וויזואלי. אבל אחרי שבנינו אתר אינטרנט, מה בדבר קידום האתר בגוגל? האם כשגולשים מחפשים מידע הרלוונטי לעיסוק שלכם אתם באמת עולים בתוצאות החיפוש?
קידום אורגני בגוגל (SEO) זה כלל הפעולות שאנחנו עושים על מנת לבצע אופטימיזציה לאתר שלנו בהתאם לתנאים של מנוע החיפוש הגדול בעולם – גוגל. המטרה היא שגוגל תוכל לסרוק ולהציג את האתר שלנו בהתאם לשאילתות החיפוש הרלוונטיות של הגולשים באופן אורגני (כלומר – לא ממומן). יש הרבה פרמטרים המשפיעים על הדירוג של האתר שלנו: מבנה האתר, התוכן שלו, השימוש הנכון במילות מפתח, חווית המשתמש של הגולשים באתר, אמון הגולשים, קישורים נכנסים ויוצאים מהאתר ועוד ועוד.
אבל לפני שאתם רצים לחקור את הנושא, בואו נדבר על הטעויות המרכזיות שארגונים חברתיים עושים בקידום האתר שלהם בגוגל:
הטעות הכי הכי נפוצה זה פשוט להתכחש לזה שהאתר שלנו צריך אופטימיזציה על מנת שהוא יקודם אורגנית במנוע החיפוש. אז כן, הוא צריך. אם זה בשלב בניית האתר או לאחריו, חשוב לתת את הדעת על כל הנושא של SEO.
המטרה היא בסוף שהאתר שלנו יוכל לייצג אותו בכבוד ולעבוד עבורינו, בדיוק כמו שאנחנו רוצים שהרעיונות והמסרים שלנו יבואו לידי ביטוי וישפיעו על החברה. אז מאיפה מתחילים לעשות קידום אורגני? נתחיל מלחבר לאתר שלנו את גוגל אנליטיקס ואת ה-google search console על מנת שנוכל לגרום לגוגל להתחיל לאנדקס את האתר ונוכל לקבל מידע על הביצועים שלו במנוע החיפוש – ולהשתפר משם.
בהמשך ישיר לסעיף הקודם – בקרה על ביצועי האתר שלנו היא קריטית להתקדמות במנוע החיפוש. אנחנו רוצים להבין מאיפה מגיעה התנועה לאתר ואיך לשפר את ביצועי האתר. אחד הדברים המשפיעים על הקידום האורגני של האתר שלנו בגוגל הוא היקף התנועה ואיכות התנועה לאתר.
ככל שיש יותר תנועה וככל שהיא איכותית יותר: הגולשים עוברים בין עמודים, שוהים הרבה זמן בתוך האתר משתפים את התוכן שלנו וכך הלאה, כך האתר ישתפר בביצועיו בגוגל. מדובר במעין כדור שלג – אנחנו צריכים לתת לו דחיפה ראשונית כדי שיתחיל להגלגל ומשם הוא יצבור תנופה בכוחות עצמו. כדי שהקידום האורגני יתחיל לעבוד וכדור השלג יקבל את אותה דחיפה ראשונית אנחנו צריכים להבין לעומק מה עובד ומה לא עובד לנו באתר ולהשקיע את המאמצים שלנו בהתאם. אפשר להיכנס לגוגל אנליטיקס וללמוד את זה לבד ואפשר להיעזר באנשים שמתמחים בתחום.
הידעתם שיותר מ-60 אחוז מהחיפושים בגוגל מגיעים ממובייל? הנתון הזה, יחד עם העובדה שנכון ל-2022 אנשים משתמשים בטלפון שלהם בממוצע 3.5 שעות ביום רק מחזקים את העובדה שהגלישה במובייל היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר לגוגל.
הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות לאתר שלכם הוא לא לחשוב על הגולשים וגרסת המובייל שלו. החל מאתרים שלא מותאמים כלל לגלישה במובייל ועד אתרים שמותאמים בנראות אבל לא בתוכן, בזמן טעינה ועוד.
כדי שהאתר יקודם אורגנית אנא בדקו את האתר שלכם ועד כמה הוא מותאם למובייל – האם הוא נטען מספיק מהר? האם הכל מסודר נכון באופן ויזואלי? ומבחינת התוכן? האם התוכן הרלוונטי בולט וברור מספיק? איך חווית המשתמש? האם הכפתורים ברורים, לחיצים ולא קרובים מידי זה לזה?
הטעות הכי גדולה של ארגונים (ולא רק) שבונים אתר זה לא לחשוב על הגולש או הגולשת שלמענם למעשה נבנה האתר. אופטימזציית האתר לגוגל כוללת מחשבה מעמיקה על הגולש: החל מחווית משתמש טובה ועד תוכן מותאם למה שהוא מחפש בגוגל. הטעות הכי קריטית שארגונים עושים זה לא לעשות מחקר מילות מפתח וכתוצאה מכך להשתמש בביטויים לא נכונים. מה זה אומר ביטויים לא נכונים? או ביטויים שאנשים בכלל לא מחפשים או בביטויים שהקהל היעד שלנו בכלל לא משתמש בו.
לעיתים ארגונים חברתיים בוחרים להשתמש במושגים שמוכרים רק להם, והסיכוי שמישהו יחפש את המושג בגוגל הוא אפסי. במקרים כאלה, אם אתם רוצים להטמיע מושג חדש, תדאגו שלצידו יופיע גם המושג השגור, או שתחפשו דרך ל"תרגם" אותו לשפת העם. אם לא תשמשו במושגים פופולאריים אתם לא תעלו בתוצאות החיפוש של גוגל והמסרים שלכם לא יגיעו לקהל שאליו אתם פונים.
אז מה כן עושים? מבצעים מחקר מילות מפתח מעמיק בתוכנות SEO מתקדמות (כמו Ahrefs או semrush) או אפילו באמצעות הכלי לתכנון מפתח של גוגל (נמצא בתוך גוגל אדס שזמין לכולם ללא עלות). בעזרת הכלים הללו נוכל להבין לעומק מה הגולשים שלנו מחפשים, באיזה ביטויים הם משתמשים, מה נפח החיפוש בכלל של כל מילה ומה מידת התחרות במילים הללו. חשוב מאוד לבחון לעומק את ההצעות שהכלים הללו נותנים לנו כי לפעמים צריך להבין את "כוונת המשורר".
למה הכוונה? לפעמים הביטויים בהם משתמשים הגולשים ייראו רלוונטיים אלינו אבל למעשה מכוונים למשהו אחר. לדוגמה: מי שמחפש "אדריכלות נוף" לא מעוניין (לרוב) להעסיק אדריכל נוף, אלא ללמוד אדריכלות נוף. מי שמחפש את הביטוי "בן שמן" מחפש את יער בן שמן ולא את כפר הנוער בן שמן וכך הלאה.
כלומר: חשוב לעשות מחקר מילות מפתח באמצעות כלי המיועד לכך אבל גם לבחון את הביטויים והתוצאות שהם נותנים במנוע החיפוש.
פה נמצאים הארגונים מהצד השני של הסעיף הקודם. כאן יש את אלה שהלכו והשקיעו במחקר מילות מפתח אבל עכשיו הם מבחינתם סיימו את מלאכת הקידום, מילות המפתח שולבו בכל התוכן באתר שלנו בצורה אקראית, העיקר שיהיה – והנה האתר שלנו יכול להיות מקודם בגוגל. חשוב להבין שהשימוש במילות מפתח הוא אכן עדיין אחד הפרמטרים הבולטים ב-SEO אבל הוא עדיין לא היחיד.
שימוש נכון במילות מפתח, כתיבת תוכן איכותי, שיפור ביצועי האתר, התאמה למובייל, קישורים נכנסים ועוד – השילוב ביניהם סוללים את הדרך שלנו לקידום נכון של האתר. מחקר מילות מפתח הוא תחנה אחת מאוד חשובה, אבל אל לנו לחשוב שסיימנו כאן את מלאכתינו.
עוד טעות קריטית שארגונים עושים זה להחליט על כמות קטנה של מילות מפתח ולמעשה למחזר אותם בכל תוכן ובכל עמוד מחדש. גם אם מדובר במילות מפתח שהן מה שנקרא – "בול בפוני", מחזור המילים למעשה מייצר לנו עבודה מיותרת ועושה קניבליזציה לתוכן של עצמנו.
באופן הזה אנחנו מתברגים תחת אותה מילת מפתח מספר פעמים בגוגל ומתחרים בעצמינו על תשומת הלב של הגולש. המטרה היא שנופיע פעם אחת לביטוי ונקבל את כל הכניסות הרלוונטיות לעמוד הרלוונטי ביותר ובכך נחזק את הדירוג שלנו באותו הביטוי. כדור שלג – כבר אמרנו.
עוד דוגמה לקניבליזציה זה להשתמש בביטויים נרדפים או דומים. יש ביטויים שגוגל רואה אותם כאחד. הקפידו לזהות במחקר מילות המפתח את הביטוי הראשי והרלוונטי ביותר ועשו בו את השימוש הנכון. בביטויי המשנה (הדומים והנרדפים) אפשר להתייחס בתוך התוכן עצמו לדוגמה בכותרות וסעיפי משנה.
מילות מפתח זה טוב ויפה אבל איכות התוכן חשובה לא פחות. עלינו לזכור שבסוף עבור מנוע החיפוש חשוב מאוד לתת לגולש את התוצאה הטובה, העדכנית והמפורטת ביותר עבור השאילתה אותה הוא חיפש. לכן בעדכון הליבה של יוני 2019 בגוגל יוצאים בהצהרה שהם שמים למטרה להציג תוכן רלוונטי וסמכותי לגולשים.
בגוגל ממליצים לבדוק את איכות התוכן שלנו, את מומחיות התוכן והכותבים, הדרך בה מוצג ומיוצר התוכן והשוואת התוכן למתחרים. דאגו לייצר תוכן איכותי ואינפורמטיבי וכך תוכלו להעשיר את הידע של הגולש וגם להתקדם במנוע החיפוש של גוגל.
כארגון ששואף לשינוי חברתי והשפעה אנחנו לא אוהבים לחשוב על עצמינו כעסק שיש לו מתחרים. אבל לא משנה האם יש לנו כוונות רווח או לא – אנחנו עדיין מתחרים על המשאב העיקרי של הקהל שלנו – הזמן ותשומת הלב.
לכן, גם במחקר מילות מפתח וגם בכתיבת תוכן לאתר, חשוב לנו מאוד להבין מי המתחרים שלנו וכיצד אנחנו יכולים לבלוט מעליהם, לפחות במנוע החיפוש. המתחרים הם גם מי שמציג אג'נדה דומה או מנוגדת למטרותינו, אבל גם מי שעוסק בה באופן עקיף ומספק מידע אלטרנטיבי שמושך את תשומת לב קהל היעד שלנו.
כשאנחנו עושים מהלך שיווקי, בין אם זה בתקשורת המסורתית (עיתונות, טלווזיה, רדיו), באמצעות יח"צ או ברשתות חברתיות – זו הזדמנות מצויינת לחשוף את הקהל לאתר שלנו, להניע אליו גולשים ובאמצעות תנועה אפקטיבית להקפיץ אותו במנוע החיפוש.
הטעות הקריטית של ארגונים חברתיים זה לא לגבות מהלכים שיווקיים באמצעות תוכן באתר. גם אם ההנעה שלכם לפעולה לא כוללת כניסה לאתר לקבלת מידע נוסף, אנחנו חייבים שהמידע המלא יופיע באתר שלנו עבור כל מי שיגגל מידע אודותינו או אודות המהלך השיווקי שעשינו.
לפני שאתם יוצאים למהלך כזה חשבו האם התוכן והמידע הרלוונטיים לכך נמצאים באתר? האם העמודים האלה אונדקסו על ידי גוגל וניתן למצוא אותם ברשת? האם האג'נדה שלנו מספיק ברורה ומוסדרת לקהל הרחב?
לדוגמה באתר מרשם של אה"ל-ארגון המתמחים לרפואה (ע"ר) בקביל למחאת המתמחים שהתפרסמה בתקשורת בחודש אוגוסט 2022 ניתן למצוא בתפריט האתר בצורה ברורה ובולטת גם את ניירות העמדה של הארגון וגם פלטפורמה נוחה להגשת מכתבי התפטרות עבור המתמחים. שני עמודים אלה ביחד עם אתר מלא בתוכן ועדכונים שוטפים מאפשרים לכל קהלי היעד של הארגון לקבל מענה ברור ונוח באתר: גם למתמחים וגם לקהל הרחב המתעניין במחאה ומשמעותה.
עד כאן לטעויות הנפוצות של ארגונים בקידום האתר שלהם בגוגל,
למידע נוסף על בנייה, תחזוקה וקידום אתרים תוכלו להעמיק במגזין שלי.
קטרינה מוניץ
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה