רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
כשאני מדברת עם ארגונים על שוויון מגדרי אני שומעת לא פעם: "אני ממש מאמין בשוויון בין נשים וגברים"; "אצלנו בארגון יש שוויון הזדמנויות מלא. נשים פשוט בוחרות שלא להתקדם"; "פער בין גברים ונשים זה משהו של פעם, היום יש הזדמנות שווה לכל מי שרוצה"; "אם אני הגעתי לתפקיד שלי כאישה עם 4 ילדים, כולן יכולות"; "היום לבנות שלי יש את מרחב ההזדמנויות בדיוק כמו לבנים שלי"
באמת?? אז זהו, שלא.
על אף המודעות והעבודה הקשה שאנחנו מנסים ומנסות לעשות בארגונים שהם ליברלים במהותם – ארגונים עסקיים, ארגוני הייטק, חינוך ועוד, המצב נשאר כשהיה ויש מקומות שאף הולך ומדרדר. יש פחות נשים במוקדי קבלת החלטות ופחות נשים נמצאות בעמדות בכירות. גם אצלנו בארגוני שינוי חברתי שהערכים הפרוגרסיביים הם נר לרגלינו ניתן לראות את אי שוויון במלוא תפארתו.
איך אנחנו יודעות את זה? מחקר שביצעה גל דויטש מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, העלה שארגוני חברה אזרחית מתנהגים דומה לארגונים במגזר העסקי והציבורי, בכל הנוגע להעסקת נשים בתפקידים בכירים.
המחקר, המשותף לשתיל וארגון פוליטיקלי קוראת, בחן ארגוני חברה אזרחית בהם התקציב עולה על מיליון שקלים ומצא שיש בהם ייצוג נמוך של נשים בעמדות בכירות.
איך נתכנן ונבנה ארגון המבוסס על יעדים כמותיים, שוויוניים ותרבות ארגונית שמטמיעה חשיבה מגדרית?
הטמעת חשיבה מגדרית בארגון היא הכרה ומתן משקל וכוח, לנקודת המבט של נשים על פרקטיקות ארגוניות. לפי גישה זו, מה שמודר או מוחלש בארגונים איננו בהכרח הנשים עצמן, אלא נקודת המבט שלהן. (מתוך המדריך לייעוץ והתערבות מגדרית בארגונים הדס בן אליהו וזאב לרר)
שלב ראשון: הובלה
הובלת תהליך כזה צריכה להיעשות מעמדת מנהיגות. את התהליך צריכה להוביל המנכ"לית יחד עם חברות וחברי הוועד המנהל או צוות ארגוני בעל אחריות וסמכות. אני לא ממליצה לתת את המשימה לסטודנטית חדשה שרק הגיעה לארגון. גם אם היא תסיק מסקנות נהדרות הן עשויות להישאר במגרה. ההובלה צריכה להיעשות על ידי מי שמקבלות החלטות ויש להן סמכות לשנות.
שלב שני: איסוף נתונים
לפני שאתן יוצאות לשנות תאספו נתונים. תבינו היכן הפערים, מה מספרם של הנשים בארגון לעומת הגברים ובאיזו דרגה הן ממוקמות. מה רמת השכר והתגמולים, ומה מקומן בתהליכי קבלת ההחלטות.
שלב שלישי: למידה ואבחון החסמים בארגון
תרכיבו משקפיים מגדריים, תתבוננו על היבטים ארגוניים שונים ושאלו שאלות.
שאלות לשלב האבחון:
שלב רביעי: תיעדוף, עם מה מתחילים?
כעת, אחרי שהתבוננתן על היבטים ארגוניים שונים אתן ודאי תוהות מהיכן מתחילים? שתי שאלות שיעזרו לכן להחליט?
התחילו בחסם המשפיע ביותר.
שלב חמישי: תכנית עבודה לשינוי המצב
מה הפעולות שיעזרו להסיר את החסמים? מה נעשה בכל חציון ובכל תחום? איך נדע שהצלחנו?
לדוגמה: נמצא שיש מיעוט נשים המתמודדות על תפקיד מנהלי מחלקות. בשיחה עם מנהלת משאבי אנוש מצאנו כי יש מיעוט נשי העונה למודעות הגיוס לתפקיד מחוץ ובתוך הארגון ולכן החלטנו לעבוד בשני מישורים.
פעלנו בשני מישורים:
מישור אחד: עריכה מחודשת של מודעות הדרושים ושימוש בשפה מקצועית המפרטת את המיומנויות והכישורים המקצועיים הנדרשים לתפקיד.
מישור שני: התערבות של ייעוץ ארגוני בשינוי תרבות השיח בצוות הניהולי.
הפעילות הזו נראית לכאורה פשוטה אך היא לקחה כמעט שנתיים. אנשים לא אוהבים שינויים, ובוודאי לא שינויים שנמצאים בבסיס התפיסה העמוקה של תפקידי נשים וגברים בחברה שלנו. תפיסות שהושרשו מילדות ומלוות אותנו עד היום.
בואו לחשוב איתנו יחד, איך להטמיע חשיבה מגדרית בארגון שלכן וגם שלכם.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה