אילנית אלול |

תקשורת בזמן קורונה

Photo by Miriam Alster/Flash90

מגפת הקורנה היא לא איום שאפשר להפחית מעוצמתו, הנטייה הראשונית של רובנו בעתות משבר בסדר גודל כזה היא להתכנס פנימה, לעסוק בסוגיות הארגוניות, ולעיתים, לדומם מנועים עד "יחלוף זעם", ולקוות לטוב – זה ברור וטבעי. על פי מדרג הצרכים של מאסלו חזרנו שוב לשלב הבסיסי של הביטחון האישי שלנו ושל היקרים לנו וקשה לעסוק בשאר הצרכים במדרג כאשר רוב העיסוק שלך הוא סביב הביטחון האישי והבריאותי.

אבל דווקא בזמנים אלו, על אף הקושי, חשוב גם להפנות חלק מהמשאבים שלנו לטובת חשיבה החוצה, מה יכול להיות התפקיד הייחודי שלנו לאור המצב שנוצר? מה הם הנושאים שאנחנו עובדים עליהם בשוטף שמושפעים מהמצב החדש? כיצד עלינו להגיב ולפעול? האם יש גם הזדמנות במצב של עתיד קשה ומעורפל?

לפוסטים נוספים בנושא משבר הקורונה.

אז איך נשארים רלוונטים כשהקשב הציבורי והעיסוק התקשורתי כולו מגויס לטובת המצב, והכתבים והמערכות הופכים לשופר למסרים של ראש הממשלה, משרד הבריאות וקשת של מומחים בתחומי הבריאות?

בהיבט הציבורי – זהו מהו המקום שלכם?

זהו מה החיבור הייחודי שלכם למצב הנוכחי, מהו השינוי שאתם רוצים לקדם? מהו השיח שאתם רוצים לעורר? חשבו על מספר פעולות שאתם יכולים לקדם במרחב של המדיניות, תקשורתית-ציבורית ומול השטח, כן מול השטח – שימו לב שגם בימים אלו שבהם אסורה התכנסות ויציאה מהבית מתקיימים אירועי מחאה וכינוסים למינהם, בעמודי פייסבוק ובמרחבי הרשת.האירוע הגדול האחרון היה ההפגנה הוירטואלית של דרכנו במוצ"ש האחרון, בה לקחו חלק על פי הערכות כ-500 אלף איש.

האמירה הייחודית שלכם יכולה להיות בהקשר לפגיעה בזכויות של קהלים אותם אתם מייצגים, בין אם מדובר בפריפריה גיאוגרפית או בפריפריה חברתית-כלכלית או בהקשרים רחבים יותר הקשורים למטרות הארגון והייעוד שלו לדוגמה הפרה של זכויות אדם בעתות חירום. ככל שהפעילות שלכם תהיה יותר ממוקדת וקשורה למשבר הנוכחי כך יהיה יותר קל להגיע לתוצאות.

אם יש לכם קשר ישיר לאנשים שנפגעים מהמצב, נתונים אזוריים שמשקפים מצוקה, עשו בהם שימוש על מנת לקדם את המסרים שלכם. אם הצלחתם לסגור ראיון רדיופוני, טלווייזני או לעיתון, אל תשכחו להתכונן לראיון, ולעשות סימולציה לפני עם איש מקצוע בתחום התקשורת או קולגה מארגונכם.

עשו שימוש במגוון הפלטפורמות העומדות לרשותכם

זכרו שכיום הפלטפורמות התקשורתיות רבות ומגוונות -מאמצעי תקשורת הגדולים והמוכרים, דרך המדיה עצמאית, וכמובן שלל פלטפורמות במדיה חברתית.

וודאי שבימים אלו, בהם מפקיעים את רוב זמן השידור לדיווחים אינסופיים על התפשטות הקורונה בארץ ובעולם, קיים קושי לקבל סיקור תקשורתי, ומלאכת קידום אייטמים בהחלט מאתגרת יותר מימים שבשגרה, יחד עם זאת היא לא בלתי אפשרית. בעבודה תקשורתית נכונה הכוללת מסרים חדים, רלוונטים ובהירים תוך שימוש במגוון הפלטפורמות העומדות לרשותכם תוכלו לקבל חשיפה למסרים שלכם.

אם אתם נתקלים בקשיים מול מערכות התקשורת המיינסטרים עשו שימוש במדיה העצמאית, שדווקא מחפשת לאתגר את השיח הקיים בתקשורת המיינסטרים ומעוניינת להביא את הקולות האחרים, המודרים, כמובן השתמשו בעמוד הפייסבוק שלכם על מנת להשמיע את המסרים שלכם, להביא תגובות להתפתחויות, פרשנות, סרטונים ושאר חומרים.

ישנן פלטפורמות נוספות, חלקנו שם וחלקנו עדיין לא, זה הזמן לחשוב מחדש על ערוץ הטוויטר, אם יש לכם כזה עשו בו שימוש מוגבר כדי להעביר את המסרים שלכם, אם לא, שיקלו ברצינות האם לפתוח ערוץ טוויטר לארגונכם? ידוע שהטוויטר בישראל משמש בעיקר לפוליטיקאים, אנשי ציבור, סלבס ואנשי תקשורת, ואלו בדיוק הקהלים שאתם רוצים להעביר להם את המסרים שלכם. נצלו את הזמן שהתפנה לכם לטובת פגישות פיזיות, נסיעות, השתתפות בכנסים, לטובת עבודה בפלטפורמות שפונות לקהלים שעליהם אתם רוצים להשפיע.

בהיבט הארגוני – סינגורי – זהו מה הפעולה הנדרשת וצרו שיתופי פעולה- אתם לא לבד!

המענים שניתנו עד כה, וגם הם חלקיים, ניתנו למגזר הציבורי ולמגזר הפרטי, עד כה כמעט ולא הייתה כלל התייחסות למשבר אליו נקלע ויקלע המגזר השלישי, גם כאן נדרשת פעולה מול הממשלה למסלולי סיוע ותמיכה, לחשיבה על פתרונות לטווח הקצר וגם הארוך. אתם לא לבד, חשוב לייצר פעולה משותפת, לחשוב מה הם צעדים שנדרשים ומהם מנופי הלחץ שניתן לעשות בהם שימוש, מי הכתובת וכיצד עושים זאת? ערוץ פעולה זה הוא לא פחות חשוב משאר ערוצי הפעולה שלכם מול תורמים, מול הציבור ובכלל.

כמה כללי אצבע:

  • סיפורים אישיים תמיד עובדים טוב יותר ממידע כללי – אם יש לכם קשר ישיר לאנשים שנפגעים מהמצב, נתונים אזוריים שמשקפים מצוקה, עשו בהם שימוש על מנת לקדם את המסרים שלכם.
  • התכוננו מראש – אם הצלחתם לסגור ראיון רדיופוני, טלווייזני או לעיתון, אל תשכחו להתכונן לראיון, תעשו סימולציה לפני עם איש מקצוע בתחום התקשורת או קולגה מהארגון שלכם.
  • כלי העבודה המרכזי שלכם הוא הווטסאפ – מהעבודה מול התקשורת בשבוע האחרון ברור יותר מתמיד שהווטסאפ הוא כלי העבודה המרכזי לעבודה מול עיתונאים, אפילו יותר מבימים של השגרה, בין אם מדובר בקבוצות עיתונאים לפי תחומים, קבוצות של אנשי תקשורת ודוברים או עבודה מול כתב כזה או אחר. תגובות, תמונות או סרטונים ניתן להעביר בקלות ובמהירות באמצעות הווטסאפ.
  • עשו שימוש בנתונים, מספרים, והערכות כלכליות – גם בימים כתיקונם, מספרים, הערכות כלכליות ואומדנים יכולים לסייע לקדם אייטמים תקשורתיים, גם בשעה הזאת כשכל המערכות עומדת לפני אומדן נזקים, ויש חיפוש אחר שיח של פתרונות ואלטרנטיבות חשוב לצד מסרים ביקורתיים כלו ואחרים, להביא גם מצידכם הערכות כלכליות לנזקים למגזר השלישי ולהציע לצד הביקורת גם סל של פתרונות וערוצי סיוע לטובת המגזר.

לסיום מספר דוגמאות מהימים האחרונים שממחישים את מנעד העשייה ואת יכולת היוזמה והתגובה של ארגוני חברה אזרחית:

לאור מצוקת נותני שירותי אמבולנסים פרטיים יצא הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל יחד עם קואליציית ארגוני בריאות בדרום, בפנייה למשרד הבריאות בבקשה לספק לארגון האמבולנסים הפרטיים העובדים בפריפריה ערכות מיגון לקורנה כשם שמספקים זאת לעובדי מד"א.

בעלי חברת אמבולנסים פרטיים בפריפריה, שהינם פעילים מרכזיים בפורום הבריאות, מתקשים לבצע את עבודתם ללא ערכות מתאימות. לאור המצוקה והפגיעה הפוטנציאלית במתן שירותי בריאות לפריפריה הוחלט להוציא הודעה לעיתונות על מנת לתת ביטוי למצוקה הקיימת ולפערים. בהודעה לתקשורת בקריאה למשרד הבריאות למגן את האמבולנסים הפרטיים נכתב כי מחצית מהאמבולנסים בישראל הינם אמבולנסים פרטיים ובפריפריה מעל 60% מהאמבולנסים משויכים לארגון האמבולנסים הפרטיים ובהם מפנים את החולים והקשישים.

הפנייה לתקשורת הניבה מספר אייטמים בתקשורת המקומית והארצית והשיגה את מטרתה: תשומת הלב של הגופים הרלוונטיים, על מנת לקדם פתרונות לבעיה. דוגמה לתוצר של ההודעה לתקשורת: בין דקה 12:30 ל 26.

דוגמה נוספת היא של ארגון הגג הציבור החרדי הממלכתי בעקבות משבר הקורונה ופסיקתו של "שר התורה" הרב קיינבסקי שיש לקיים לימודים בתלמידי תורה וישיבות, עלה לסדר היום שיח סוער על צעד זה המנוגד להנחיות משרד הבריאות.
הרב מנחם כתב מאמר חריף במקור ראשון המתנגד לכך ומסביר מדוע זו אינה דרכה של תורה, גם פנינה פויפר מנכל"ית הציבור החרדי הממלכתי – התראיינה בקריאה לציבור החרדי שיש להישמע להוראות מתוך "והישמרו לנפשותיכם" ודרשה שיתוף פעולה עם ההנחיות הרפואיות והממשלתיות להצלת חיי אדם בעת הזו. לצד העבודה מול תקשורת המיינסטרים, היו דיונים ערים ברחבי הרשת, עמדות לכאן ולכאן, תוך מינוף העניין הציבורי שנוצר סביב הסוגיה.
הראיון המלא רדיו סהר – דרום, מקור ראשון: הפעלת מוסדות הלימוד החרדיים: חילול שם שמיים ופרסום נוסף מול שיחה מקומית.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה