רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
קיימות דרכים שונות לגייס תרומה מעסקים. אחת המעניינות שגם רלוונטית בסוף שנה קלנדרית היא תרומת מאצ'ינג – Matching donations. מדובר על שיטה שבה תרומה של עובדים למטרה חברתית מוכפלת על ידי החברה בה הם מועסקים. על כל שקל שהעובדת שמה החברה מוסיפה שקל משלה. בשנים האחרונות בכלל, ובעקבות הקורונה, ההתפטרות הגדולה וההתפטרות השקטה בפרט – חברות מבקשות לערב את העובדים והעובדות שלהם בקידום מטרות חברתיות. בדרך זו החברה מחזקת את תחושת השייכות לארגון, ויחד עם העובדים והעובדות שלה לוקחת חלק ביצירת חברה טובה יותר. ישנה נכונות ברורה לעבוד ביחד עם ארגונים חברתיים כדי לפתור בעיות חברתיות, מתוך הבנה שכל שחקן מביא לשולחן את מה שהוא חזק בו. מבחינתנו, השחקנים החברתיים, מדובר בהיכרות טובה עם השטח והצרכים שלו, ומבחינת השחקנים העסקיים, הם מביאים לשולחן מתודולוגיות עבודה שונות משלנו וגם.. ובכן, משאבים גדולים משלנו.
חברות עסקיות מסוימות מאפשרות לעובדים ולעובדות שלהן לתרום כספים למטרות חברתיות שקרובות לליבם. בישראל אפשר למצוא את צורת התרומה הזאת בעיקר בחברות הי-טק או פינ-טק, בחברות גלובליות שיש להן מדיניות סדורה של אחריות תאגידית-חברתית ושיש להן נציגות או סניף בישראל, כמו למשל גוגל או סיילספורס ואחרות. באמצעות מנגנון התרומה הזה עמותות יכולות לגייס כמה אלפי או עשרות-אלפי שקלים מדי שנה.
יש חברות שמנגנון התרומה לעמותות הוא אפילו חלק מהמערכות הארגוניות שלהן, באמצעותן העובדים והעובדות יכולים לתרום כסף: התרומה יכולה להתבצע באופן ישיר או דרך המשכורת שלהם, לעמותה שהם אוהבים או מתנדבים בה. הכסף מצטבר ועובר באופן מרוכז ישירות לעמותה. במקרים מגניבים ממש יש חברות שמשלימות את תרומת העובדים בתרומת מאצ'ינג Matching donations: על כל שקל שהעובד תורם, החברה תורמת שקל נוסף לאותה מטרה חברתית.
יוזמה חברתית או עמותה מקבלת הזמנה להיות חלק מהמערכת של החברה העסקית – קצת כמו להיות ספק מורשה במערכת. העמותה מתבקשת לשלוח טפסים ואישורים מתאימים כמו אישור ניהול תקין, טופס 46א' לתרומה, דוח שנתי אחרון וכו', כדי לוודא שהעמותה היא אכן גוף מאושר וחוקי.
יש חברות שהתהליך הזה מתנהל אצלן באופן חד פעמי לקראת סוף השנה (בעיקר מסיבות של מיסוי) ויש כאלה שזה קורה אצלן לאורך כל השנה. יש חברות שעושות מדי פעם "שוק" היכרות, שבו עמותות מוזמנות לתת פיץ' על פעילות הארגון ולהיכנס למערכת הרשמית של החברה, ויש כאלה שעושות סקר שנתי בקרב העובדים והעובדות שלהן כדי להבין אילו תחומים חברתיים מעניינים אותם ולמה היו רוצים/ות לסייע.
כמו בכל מה שקשור בפיתוח משאבים מדובר על מערכות יחסים והמרכיב האישי הוא זה שמוביל את התהליך. זה תלוי בכך שמישהו בחברה העסקית ימליץ על העמותה שלך וידאג להכניס אותך ל"פול" הזה. ולכן מתנדבים או בעלי עניין של עמותה כמו ועד מנהל, חברים של, בני או בנות זוג של עובדי העמותה וכו' הם גורם המפתח שיכול לעשות עבורך את החיבור המבוקש. רוב החברות העסקיות ישתפו עמותות בתהליך הזה רק בעקבות המלצה של אחד העובדים המתנדב בעמותה או מכיר אותה.
אין מדיניות ברורה ומוסדרת בנושא וכל חברה עסקית יכולה להחליט בעצמה איך היא מנהלת את התחום הזה, ולכן סביר להניח שלא תמצאי על זה הרבה מאד מידע באתר האינטרנט של החברה, למשל. ואפשר גם ללמוד על תרבות התרומה של חברה כלשהי מתוך הפרסומים של מדד מעלה.
תשאלי!
הציגי את השאלה הבאה בקרב כל מי שתומך בעמותה, עובד בה או עובד איתה: האם בחברה שאת מכירה או עובדת בה נהוג מנגנון של תרומה לקהילה או תרומת מאצ'ינג matching donation? הסבירי בשאלה שלך למה הכוונה כי לפעמים עובדים בחברה בכלל לא מודעים לכך שהאפשרות הזו קיימת אתלם בחברה. אם התשובה לשאלה שלך היא כן – בקשי שיאפשרו לך להציג את פעילות העמותה ולהיות חלק ממנגנון התרומה של החברה.
חשוב לשאול את השאלה הזאת אחת לכמה חודשים ולא רק פעם אחת לקראת סוף השנה! אם אתן עמותה שיש לה מתנדבים או חברי קהילה מתחדשים – כדאי להפוך את השאלה הזאת לשאלה קבועה בתהליך ההצטרפות של המתנדב/ת לארגון.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה