אורלי פס |

איך תעשו שיחת עיבוד אחרי אירוע קשה

שיחות קשות

קודם כל, שלא תצטרכו.
במסגרת המלחמה שלכם למען דמוקרטיה, אתם עלולים להיחשף לאירוע אלים קשה במיוחד. הכלי של שיחת עיבוד נועד לשמור על הרצף התפקודי של הצוות שלכם לאחר אירוע קשה. רק חשוב לנו לומר שהוא מיועד לשימוש ברמת הצוות ואינו מהווה תחליף לסיוע אישי מקצועי מעמיק, בעת הצורך.

לקריאה על דוח ברל כצנלסון – השנאה מחלחת מלמעלה

מהו משבר?

משבר הוא מצב בו הפרט או הארגון אינם מסוגלים לגייס כוחות ומשאבים להתמודדות עם תוצאה של שינוי פתאומי, לרוב שלילי, שקרה באופן צפוי במהלך החיים או הפעילות.
קיימים מספר גורמים הקובעים את עוצמת המשבר:
1. עד כמה האירוע היה חמור
2. מהי עוצמת ההרס והפגיעה שנגרמו כתוצאה ממנו
3. מה הייתה עוצמת ההפתעה
4. מה מידת החוסן והאיתנות של הנוגעים בדבר
5. מה משך הזמן של האירוע.

מהי שיחת עיבוד?

שיחה עיבוד מטרתה לתת למשתתפי האירוע המשברי לעבד את האירוע תוך שימת דגש על העובדות, רצף האירוע ונרמול התחושות תוך עידוד להתמודדות. זאת התערבות מידית שיכולה להיעשות באופן קבוצתי, וזו דרך יעילה וחסכונית לעזור בו זמנית למספר רב של נפגעי טראומה.

מטרות שיחת עיבוד

  1. יצירת תמונה משותפת בהירה ומלאה של האירוע
  2. אוורור רגשות, רשמים ותגובות
  3. נרמול משותף "הפחתת תחושת האי-נורמליות"
  4. הגברת התמיכה הקבוצתית
  5. זיהוי בעיות המצריכות טיפול מעמיק ומקיף של גורמים מקצועיים (פסיכולוג, רופא)
  6. יצירת תחושת מסוגלות להתמודדות משותפת בעתידהעברת מסרים מרכזיים להמשך

עקרונות עבודה מרכזיים:

מוביל השיחה – מוביל השיחה יכול להיות זה שמוביל את הצוות שעבר את האירוע, מנהל.ת הארגון, וניתן כמובן להיעזר ביועצ.ת ארגוני.ת.

מוקד השיחה הוא במישור הקבוצתי ולא במישור האישי – מומלץ להציע למי שמרגיש צורך, שיפנה למנהל או לאיש מקצוע לאחר השיחה.

תקפידו לשמור על אוירה נינוחה בשיחה לנהוג באופן משתף, סבלני, ותאפשר ביטוי, וכן לשמור על מבנה השיחה.

מתי, איפה ואיך?

בדרך כלל מקובל להגדיר את טווח הזמנים בין 24 ועד 72 שעות מהאירוע עצמו כזמן אופטימלי לקיום שיחת עיבוד. ההמלצה היא לקיים את השיחה בסמוך למקום ההתרחשות. גם בתקופה זו של "ימי קורונה" עדיף להיפגש פנים אל פנים (מחוץ לגבולות הזום) וחשוב לדאוג לחלל מתאים שמתאפשרת בו ישיבה במעגל ללא שולחנות. תגבילו מראש את אורך השיחה לבין שעתיים עד שלוש שעות.

המשתתפים

כלל המשתתפים באירוע. מספר משתתפים אופטימלי הינו כ-15 משתתפים, אולם יש להפעיל שיקול דעת בהתאם לסיטואציה הספציפית.

שלבי השיחה

פתיחה (10 דקות)

המנהלת פותחת את השיחה מגדירה את המטרות ואת כללי השיחה: שמירה על סודיות, כל אחד מדבר בשם עצמו, אין להעביר ביקורת הדדית.

שלב העובדות (כ-35-45 דקות)

המטרה לייצר תמונה משותפת של האירוע. בקשו מכל אחד לספר מה היה באירוע מנקודת מבטו – מה קרה לו? היכן היה? מה עשה?
כל משתתפת מדברת בתורה מבלי לקיים דיון פתוח. בשלב הזה – אין להכניס רגשות, אלא עובדות בלבד.

שלב הרגשות והמחשבות (כ-60 דקות)

המטרה היא לאוורר את הרגשות והמחשבות ביחס לאירוע, לחלוק את הקושי והרגשות וזאת לטובת נרמול משותף של הרגשות.
מה חשבת?
מה הבנת? מה לא הבנת?
מה הרגשת במהלך האירוע? ולאחריו?
יש לשמור בשלב הזה על איזון בין הכלה ועידוד לשתף לבין גבולות השיחה וליצור תמהיל נכון בין החלק הקוגניטיבי לחלק הרגשי.

שלב גיוס כוחות להמשך (כ-30 דקות)

שלב זה משמעותי לתפקוד העתידי של הצוות.
חשוב מאד שהמשתתפים ייווכחו כי ישנן דרכי התמודדות שונות וייתכן וישאבו רעיונות וכוח מעצם העלתם על פני השטח.
מה או מי עוזר לך כעת?
מה אתה מקווה שיעזור לך?
כיצד ממשיכים הלאה?
מה נותן כוח ועוצמה להמשיך?
חשוב לאסוף את הדוגמאות השונות להתמודדות ולאפשר דרכים שונות. בשלב זה יש לאפשר שיח ודיון בין המשתתפים.

שלב סיכום וכיווני פעולה להמשך

בשלב זה חשוב להפנות את הקשב של המשתתפים את העתיד. רצוי להתרכז במה שצפוי לארגון ולהדגיש את הנורמות והערכים אותם המנהל מצפה למצוא בפעילות העתידית. שילוב מאוזן של התבוננות קדימה ועיבוד נכון של העבר עשוי ליצור תחושת חוסן ובטחון לצוות.

*מודל זה של שיחת עיבוד נעזר במודלים של טיפול בטראומה במערכות כגון מרכזי חוסן ובמערכת הביטחון.

צריכ.ה סיוע מיידי? אנחנו כאן.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה