חגית שמלי |

מה זה אומר להיות ארגון מגייס?

Recruiting organization

פיתוח המשאבים בארגון הוא פונקציית מפתח להשגת השינוי החברתי שאתם מייחלים לו, אבל זו אף פעם לא יכולה להיות משימה שמוטלת באופן בלעדי על כתפי מנהלת פיתוח המשאבים שלכם: זוהי משימה באחריות של המנכ"לית, ומי שאחראית על התחום מתכללת ומנהלת את הנושא באופן שוטף (עוד על תפקיד מנהלת פיתוח משאבים כאן).

ככל שיהיו לצידכם יותר אנשים מעורבים שיכירו את האתגרים, המשימות ודרכי הפעולה של הארגון, כך הם יוכלו לסייע במאמצי פיתוח המשאבים ולהביא לשינוי החברתי שכולכם מעוניינים לראות. אני קוראת לזה ארגון מגייס והוא מבקש לרתום את כל בעלי העניין שיש להם נגיעה לארגון כמו המתנדבים שלכם, קהל היעד שלכם (המוטבים או מקבלי השירות), שותפים שונים מכל הסוגים (רשות מקומית, ארגונים אחרים) צוות הארגון, וכמובן תורמים קיימים. זכרו: בישראל כולם מכירים את כולם, ואי אפשר לדעת מי מכיר את מי ומי יכול פתאום לעזור לכם.

פיתוח משאבים, הרבה יותר מכסף

חשוב להזכיר שפיתוח משאבים זה לא רק כסף. אפשר לגייס מגוון משאבים לביצוע המשימות של הארגון, כמו:

  1. שווה כסף: תרומת מוצרים כמו חולצות או מזון, תרומת שירות כמו שעות של רו"ח
  2. התנדבות: חד פעמית כמו שיפוץ, או מתמשכת כמו תרגול מתמטיקה לילדים אחת לשבוע
  3. חניכה להנהלה או לצוות כמו פיתוח עסקי או פיתוח מנהלים, כיצד להשתמש באקסל ועוד
  4. שימוש במתקנים ושירותים: כמו הקצאה בחינם של חדר ישיבות או משרד בחברה גדולה
  5. קשרים וקישורים לאנשי מפתח: לאנשים בעלי ממון או עניין משותף, אנשי תקשורת, לרשות מקומית או לאישי ציבור רלוונטיים
  6. מוניטין: לפיתוח קשרים וגיוס שותפויות
  7. המשאב האנושי: צוות מסור בארגון / מתנדבים/ תורמים ושותפים – יכול להפיץ את הפעילות ואת הצרכים של הארגון בקרב בעלי עניין שונים

 

בשלב ראשון – בחנו את פעילות הארגון

שלושה דברים שאתם צריכים לעשות בדרך להיות ארגון מגייס:

1. לְמה אנחנו צריכים כסף?

חשוב להגדיר קודם מה באמת הארגון צריך ועבור מה. נכון שהכי נחמד זה לקבל 100,000 ₪ ולהשתמש בהם כפי שנראה לנו לנכון, אבל ברור לנו שזה לא תמיד קורה והרבה יותר קל לגייס לפרויקטים או לפעילות מוגדרת. גם בתוך הפעילות המוגדרת הזו חשוב להבין מהם מרכיבי התקציב שלנו ולמה בדיוק ישמש הכסף: זה יכול להיות לתשלום שכר לעובדי הפרויקט, לתשלום של שכירות או מקום, עלויות של מזון, עלויות של פרסום, פיתוח תוכן, רכישות והצטיידות מסוגים שונים, פיתוח אמצעים טכנולוגיים (אתר או אפליקציה למשל), נסיעות, ביטוח ועוד המון דברים אחרים.

הגדרה ברורה של מרכיבי התקציב היא השלב הראשון בהצגת הצורך בפני שותפים פוטנציאליים, שחלק גדול מהם יכול לסייע לכם דווקא בגיוס משאבים שווי כסף. הנה דוגמה לתקציב פשוט לתכנית שתוכלו להציג.

עלות התכנית הכוללת מורכבת מהסעיפים הבאים:

נכון שעכשיו יותר ברור איך אפשר לסייע? את מבנה התקציב הזה תוכלו להציג כמעט בפני כל אחד: אולי מישהו מכיר איש קשר ברשות המקומית שיוכל לתת לכם חדר מתאים לפעילות במתנ"ס המקומי ולא תצטרכו לשלם על כך כסף? הנה גייסתם 10,000 ₪! אולי יש בין המתנדבים שלכם מעצב גרפי שמסכים לקחת על עצמו עיצוב של הפלאיירים, הפוסט בפייסבוק, ואפילו לממן את החולצות הממותגות? הבנתם את הרעיון..

2. דברו על זה נכון, ובכל מקום

האמירה "אנחנו צריכים לגייס עוד כסף" היא לא רק אמירה כללית, אלא שהיא מאד מרחיקה את מי ששומע אותה מכל ניסיון לסייע. יש בה אפילו משהו משתק בעיני המקשיב ("מה לי ולזה? הם צריכים עוד כסף אז שיגייסו עוד כסף. אני גם ככה טובעת בים העבודה שיש לי לעשות וזה ממילא באחריות של מנהלת פיתוח המשאבים"). אם הצורך שלכם לפיתוח משאבים מוסבר בצורה ברורה ואנשים מבינים עבור מה צריך את הכסף קל יותר לגרום להם להתגייס ולחשוב יצירתי מאיפה ניתן להשיג את המשאב הנדרש – למשל חומרי יצירה או חוצות ממותגות אפשר לגייס גם בשווה כסף.

יש לכם מפגשים עם מתנדבים או הכשרות של מתנדבים? תדאגו להיות נוכחים במפגש או שניים, ספרו להם מה אתם צריכים להם ותשאלו איך הם יכולים לעזור. כמובן עשו זאת גם בישיבות ועד מנהל, במפגשים או שיחות עם תורמים, עם שותפים, אפילו עם ספרים שלכם: הם בעלי עניין, כי יש להם עניין שתצליחו ותמשיכו לעבוד ולספק להם עבודה. כאמור, אף פעם אי אפשר לדעת מי מכיר את מי.
המשימה הזאת תלויה מאד בכך שהמנכ"ל.ית יראו במהלך הזה מהלך חשוב, יתנו לו לגיטימציה, ידגישו את חשיבות המשימה וידברו על כך בכל הזדמנות. כאמור, משימת פיתוח המשאבים היא משימת המנכ"ל.ית.

3. תנו קרדיט

בכל פעם שמישהו מצליח לגייס משאב או כסף – חשוב לתת לו קרדיט בצורה מופגנת, לפרגן תחת כל עץ רענן, להציג את זה כהישג חשוב שהאדם הזה הצליח להשיג ולהודות לו בפומבי. בניוזלטר הפנימי שלכם כתבו "תודה לדליה המתנדבת שהצליחה לחבר אותנו לחברת כך וכך ולמצוא לנו מקום לקיים את הפעילות, תרומה מדהימה שהיתה עולה לנו 5,000 ₪!". אם אתם רוצים להיות ממש נחמדים – שלחו לדליה זר פרחים או כרטיס לסרט, צלמו אותה והפיצו לכולם. קרדיטציה היא דבר חשוב ואנשים אוהבים מאד כשמוקירים אותם ומודים להם (תכלס, מגיע להם!)

הפיכת הארגון לארגון מגייס היא תהליך ארוך, אבל משתלם. אל תשכחו שרתימת שותפים לעבודה שלכם היא לא רק מהלך כלכלי משתלם, אלא שהיא יכולה להרחיב את בסיסי התמיכה של הארגון ולהשאיר אותו לגיטימי לאורך זמן.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא כסף ומשאבים

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    "הגדרה ברורה של מרכיבי התקציב היא השלב הראשון בהצגת הצורך" - נכון מאוד. שימו לב להוצאות המשרד והתפעול - אני לא מכיר אף ארגון עם 2% תקורה לפרויקט. כדאי לשקף עלויות ריאליות, גם לנו בתוך הארגון וגם לשותפים ולגורמים המממנים. מעגל ההרעבה (starvation cycle) בארגונים הוא דבר אמיתי לגמרי, ולכן כדאי שגם בתרגילים מסוג זה תוצגנה פרופורציות מציאותיות יותר. בהצלחה.

    כתבו תגובה