מה שרואים מכאן לא רואים משם – פונטים לגיל 40+

מה שרואים מכאן לא רואים משם – פונטים לגיל 40+

אחרי שקיבלתי עוד הזמנה לזום, שלא הצלחתי בשום אופן לקרוא, כי הפונט קטן והקונטרסט עם הרקע לא היה משהו, פניתי לאאא שהכרתי משיטוטיי ברשת (חברה מהממת שהיא האמא והאבא של הפונטים פלוני וגם אלמוני ושל עוד מלא פונטים בעברית) וביקשתי מהם כמה כללי אצבע לטובת כולנו, כדי שבפעם הבאה שנפרסם הזמנה לאירוע בזום ומחוצה לו, נדע להיות יותר "Age פרנדלי" ונאפשר גם לאנשים שחצו את גיל 40 לקרוא. כי העולם שייך גם לצעירות בנפשן. ותודה לאבנר פרנקו שהרים את הכפפה (ג.ב).

בין אם תרצו או לא, הגוף שלנו משתנה במהלך השנים. לפעמים לטוב, לפעמים לרע. אחרי גיל 40, ולפעמים עוד קודם, מתחילה להופיע ירידה בתפקוד העיניים שהולכת וגוברת עם השנים, שמשמעותה בדרך־כלל קושי לראות חפצים קרובים. תופעת קוצר הראייה יכולה להפוך את הקריאה למשימה מאתגרת, ובמיוחד כאשר מדובר בעיצוב המכיל פונטים בגדלים קטנים.

בעולם אידאלי מעצבים היו שמים דגש מיוחד על הנגשת העיצובים שלהם כך שגם מבוגרים וקשישים יוכלו לקרוא את הטקסטים. אך לרוב המעצבים הם צעירים, בעלי עיניים חזקות, והם לא חווים בעיה בקריאת פונטים קטנים, ומסיקים שאם הם הצליחו לקרוא את מה שהם עיצבו אז זה קריא.

אם כך, כאשר אתם מעצבים דבר מה – בין אם זה ברושור, הזמנה, מודעה או כל פורמט אחר – חשוב שתעשו בחירות טיפוגרפיות פונקציונליות. כן, האסתטיקה היא לא פחות חשובה, אבל אל תזניחו את הפן השימושי של העיצוב. אחרת, העיצוב שלכם עלול לגרום לבעיית קריאות ולתסכול. להלן כמה הנחיות שיעזרו גם לקוראים הוותיקים שלכם להבין את מה שעיצבתם.

טיפוס-אות

השתמשו בפונטים פשוטים, בסיסיים וקלים לקריאה. הימנעו מגופני כתב־יד בעברית ומפונטים דקורטיביים. וצמצמו את כמות הפונטים בעיצוב שלכם למינימום – לא יותר משניים.

גודל פונט

הגבירו את הקריאות בכך שתבחרו גודלי אות גדולים ונוחים לקריאה. ככלל אצבע לא כדאי לרדת מגודל של 16 פיקסל, אבל זה תלוי בפונט שתבחרו. שיטה טובה להבין איך קשישים קוראים היא למצמץ ולטשטש את העיניים שלכם או להתרחק מאד מהעיצוב. זיכרו תמיד, גם אם עיצבתם לדסקטופ רובם יקראו את הפרסום שלכם בסמרטפון.

אורך הטקסט

הימנעו מגושי טקסט ארוכים. עדיף במקרים רבים לפרק בלוק של טקסט לכמה גושי טקסט קצרים יותר. שקלו להשתמש בכותרות משנה, וברשימות עם נקודות או מספרים.

שטח לבן

שלבו שטח לבן בנדיבות כדי להפחית את עייפות העיניים של הקוראים. הוסיפו מרווח בקצוות העיצוב, בין קטעי טקסט ובין אלמנטים גרפיים.

הדגשה

השתמשו בהדגשות כדי להבליט מילה או כמה מילים. אל תשתמשו ב־italic מכיוון שמחקרים מראים שאותיות נטויות קשות יותר לקריאה ב־18 אחוז ביחד לאותיות דפוס ״ישרות״ רגילות.

צבע

אותיות בצבע שחור על־גבי רקע לבן או בהיר זה השילוב הנגיש ביותר לעיניים ״מבוגרות״. בכל מקרה שמרו על קונטרסט גבוה והימנעו משילובי צבעים שעיוורי צבעים לא רואים כמו השילוב של ירוק ואדום.

הכותב: אבנר פרנקו

רוצים לשמוע עוד צרו קשר עם - SHIFT מארח: shiftshatil@shatil.nif.org.il

ללא תגובות עדיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *