רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
"תהליך אסטרטגי היברידי? לא נראה לי"
"תהליך אסטרטגי לא מתאים לזום"
"כדי לקבל החלטות אסטרטגיות חייבים להיפגש פנים אל פנים"
יכול להיות שזה היה נכון לפני שהתרגלנו לקיים חיי שגרה בזום.
הניסיון מלמד שאפשר בהחלט לעשות תהליך אסטרטגי היברידי. השילוב בין מפגשים בזום למפגשים פנים אל פנים הופך את התהליך למהיר יותר, זול יותר, ויכול להיות מעמיק באותה מידה!
מה צריך בשביל תהליך אסטרטגי היברידי? מנכ"לית מסורה, ועדת היגוי מחויבת, חיבור לזום וכלים טכנולוגיים תומכים.
שנייה לפני שצוללות, בואו נדבר על מהו תהליך אסטרטגי. מדובר על תהליך בו מעורבים בעלי עניין שונים מהארגון ולעיתים גם מחוצה לו, הבוחן היכן נמצא הארגון כיום, לאן הוא רוצה להגיע בשנים הקרובות, ומהן אסטרטגיות הפעולה שעליו לאמץ על מנת להשיג את מטרותיו. התהליך מתקיים בזמן מוגדר, המאפשר בירור, העמקה והסקת מסקנות.
עוד על תהליך אסטרטגי ומדידה ארגונית: איך הולך? – מדריך ללמידה ארגונית והערכת תוכניות בארגונים ללא כוונות רווח, חשיבה אסטרטגית לקידום שינוי חברתי, לעשות סדר במציאות משובשת.
4 שאלות שיעזרו לכם להבין האם הגיע הזמן של הארגון שלכם לתהליך אסטרטגי
אם השבתם לעצמכם, "במידה רבה" על חלק או על כל השאלות, כנראה שהגיע הזמן לעצור ולחשוב מחדש על מטרות הארגון שלכם, אסטרטגיית השינוי, דרכי הפעולה והקהלים.
מכיוון שכדאי לסיים תהליך אסטרטגי לקראת נובמבר-דצמבר, זמן כתיבת תוכניות העבודה. כדי שהתובנות וההמלצות יוטמעו בתוכנית השנתית, כדאי להתחיל אותו לפחות 3 חודשים לפני.
הזום יכול לקצר מאוד את התהליך. אם מדובר על תהליך אסטרטגי היברידי המשלב מפגשים בזום יחד עם פגישות פנים אל פנים הוא יכול לקחת סביב 3-4 חודשים, אם התהליך הוא רק במפגשים פיזיים הוא נוטה להתארך ולהימשך כ-5-6 חודשים.
עוד פרמטרים המשפיעים על אורכו של התהליך הם מידת הצורך בשינוי מהותי בארגון, ומידת הנכונות לשינוי מעמיק.
צריך להחליט מראש אילו פגישות עושים און ליין ואלו פנים אל פנים. כשחשובה הדינמיקה והאינטראציה של המשתתפים והמשתתפות, וכשדנים בנושאים רגישים – עדיף פנים אל פנים.
כאשר הפגישות משימתיות וממוקדות, אפשר להסתפק בפגישות און ליין. גם כשרוצים לשתף ולערב אנשים שגרים רחוק ולא יגיעו למפגש פיזי השימוש בזום הוא יתרון.
בפגישות בזום חשוב לשמור על סדר יום ולכבד את הזמן של כל המשתתפות והמשתתפים.
תהליך אסטרטגי מורכב משלבים שונים ובכל שלב מעורבים אנשים שונים. הדרך שאנחנו ממליצות עליה היא לצייר על דף (אפשר גם במחשב) 3 עמודות שכל אחת מהן מייצגת קבוצת התייחסות שונה.
ועדת היגוי – בעמודה הראשונה רשמו שמות של ארבעה-חמישה שותפים שיהיו הכי מעורבים.
השותפים לחשיבה – בעמודה השנייה יהיו האנשים שתרצו לא רק לקבל את הפידבק שלהם ותשובות שלהם לשאלות שלכם, אלא ליצור עמם דיאלוג. בקבוצה זאת יהיו: צוות העובדים (שיהיה גם אחראי על היישום), הוועד מנהל, תורמים (כשמתאים), שותפים אסטרטגיים וכל בעלי העניין, אלו יהיו המעגל האסטרטגי המורחב.
מיודעים – בעמודה השלישית צריכים להופיע אלו שחשוב לכם לשמוע אותם אבל פחות ליצור דיאלוג, אלו שלא יתחייבו להגיע לפגישות אבל אפשר לראיין אותם, לשמוע מהם פידבקים, לשלוח להם מידי פעם עדכונים לגבי התהליך ובסופו את התוצרים (נציגים מהקהילה, פעילים, תורמים).
מקווה שעכשיו התהליך ואיך ניגשים אליו ברורים יותר. ושהרעיון להיכנס להתהליך אסטרטגי היברידי לא נשמע לכם מופרך, אלא להיפך, עושה חשק לקפוץ למים. מזכירה לחזור ולהסתכל על 4 השאלות שיעזרו לכם להבין האם הגיע הזמן להיכנס לתהליך, ואם כן, אנחנו כאן כדי לסייע לכם.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה