סמר ג'אבר-מסארווה |

העברת כספים בין ארגונים ללא כוונת רווח – מותר ואסור

העברת כספים

משתפים פעולה? מגייסים כספים לפרויקט משותף? נדרשים להעביר כסף מארגון לארגון? אז חכו רגע יש כל מיני מגבלות שצריך לקחת בחשבון.

כמה ארגונים רוצים לגייס כספים ביחד, אך לחלקם אין אישור לפי סעיף 46א. האם יש בעיה בכך שארגון אחד יקבל את הכסף מהתורמים ואז יעביר לאחרים את חלקם?

בעת שיתופי פעולה, העברת כספי תרומות בין ארגונים היא בעייתית אם היא מקנה הטבת מס לתורמים של ארגון שאין לו אישור לפי סעיף 46א. במילים אחרות, העברת כספים בין ארגונים אינה בעייתית אם לכל הארגונים המעורבים יש אישור לפי סעיף 46א, או אם לאף אחד מהארגונים המעורבים אין אישור לפי סעיף 46א. הבעיה נוצרת כאשר רק חלק מהארגונים המעורבים מחזיקים באישור זה. במקרה כזה תורמים עשויים לקבל הטבת מס עבור תרומה שמגיעה בפועל לארגון שאינו מחזיק באישור לפי סעיף 46א, ופעולה כזאת נחשבת לעברת מס.
עמותה בעלת אישור 46א המקבלת כספים למימון פעילות שמתבצעת בעמותה ללא אישור 46א מסתכנת בשלילת זכאותה לאישור.

שני ארגונים או יותר יכולים לשתף פעולה בפרויקט ספציפי, בתנאי שהם שומרים על כללי הניהול התקין הנוגעים לשיתופי פעולה כאלה ומקפידים לפעול לפי המתואר להלן:

  • אם הפרויקט הולם ומקדם את מטרות הארגונים השותפים, אחד הארגונים יכול לקחת על עצמו את הניהול הפיננסי של הפרויקט המשותף – כלומר לקבל את כל התרומות לפרויקט ולשלם את כל ההוצאות שלו.
  • שיתוף הפעולה צריך להיות מפורט ומעוגן בהסכם שייחתם מראש בין השותפים. חשוב לפרט בהסכם את היקף השותפות, האופי שלה וכיצד היא מתבטאת בתחומים שונים: תוכן, לוגיסטיקה, ניהול פיננסי, גיוס כספים ועוד. מומלץ להתייעץ עם עו"ד ורו"ח לניסוח ההסכם, ורצוי שיהיו מנוסים בעבודה עם ארגונים חברתיים.
  • אם לאחד הארגונים יש אישור לפי סעיף 46א ולאחרים אין, רצוי שהארגון עם האישור לא יהיה זה שמקבל את הכסף ונותן קבלות.
  • שימו לב: כל העברת כספים בין ארגונים עלולה להיתפס כחשודה בעיני רשויות המס, אך היא אפשרית ותקינה כל עוד היא אינה מקנה הטבות למי שאינו אמור לקבל אותן.

האם התארגנות לא רשומה יכולה לקבל תרומות דרך ארגון קיים? אם כן, מהי הדרך החוקית לעשות זאת?

אין פסול בכך שארגון ייתן חסות לקבוצה שמטרותיה מתאימות למטרותיו לשם גיוס כספים. הכסף נתרם לארגון בצורה חוקית והוא נרשם בדוח המבוקר. הארגון אחראי להתנהלות הכספית במקרה זה כפי שהוא אחראי על התנהלות שאר הפרויקטים שהוא מוביל.

על מנת להעביר תרומות דרך הארגון יש להגדיר שמדובר בשותפות או בפרויקט של הארגון, בהלימה למטרותיו. כפי שהוסבר לעיל לגבי שותפות בין ארגונים, גם במקרה זה חשוב להגיע להסכמה ולחתום על חוזה שיפרט את חלקו של הארגון המאמץ בתהליך קבלת ההחלטות, ושיסדיר את ההיבטים הכספיים כמו העברת תשלומים, תשלום על הוצאות תקורה ועוד.

במסגרת פרויקט המשותף לשתי עמותות, כיצד העמותה שמקבלת את התרומה צריכה להעביר את הכסף לעמותה השנייה?

יש רק דרך תקינה אחת להעביר את הכסף: הארגון שמקבל את התרומה פותח סעיף בהנהלת החשבונות שנקרא "שת"פ עם X" (לפי שם הארגון השני), ומעביר את הכסף דרך הסעיף הזה לחשבון הבנק של הארגון השני. אין מניעה או בעיה כלשהי לפתוח סעיף כזה בהנהלת החשבונות בכל שלב וזמן בשנה. כל דרך אחרת להעביר את הכספים אינה תקינה.

חשוב!

אנחנו משתפים בידע שיש ברשותנו, ובידע שגיבשנו יחד עם אנשי מקצוע, ועושים כל מאמץ כדי להביא מידע מדויק ומהימן, נכון למועד פרסום הפוסט. עם זאת מה שמופיע כאן לא בא להחליף יעוץ מקצועי של רו"ח או יועץ משפטי, אנא קחו זאת לתשומת לבכם.

המידע עדכני נכון למרץ 2018.

הכתבה הבאה בסדרה

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

חזרה לסדרת הכתבות

עוד כתבות בסדרה

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    מידע חשוב. מניסיון, כתיבת הסכם/חוזה שמסדיר את היחסים בין הפרויקט לבין הארגון "המאמץ" הוא קריטי. הכל טוב כשהכל טוב... אבל אם משהו משתבש (ולעיתים זה קורה כשמדובר בכסף) זה יכול להיות ממש מכוער, הסכם יכול הקטין/למזער/לצמצם את ההסתברות למשבר ולהגדיל את היכולת לנהלו בצורה בונה.

    אשמח לקבל כל עידכון

      מוזמן להירשם לעדכונים, כאן: https://shiftshatil.org.il/newsletter/

    כתבו תגובה