יוליה בנימין |

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

ערוץ וואטסאפ

בפיגור ניכר אחרי המתחרה שלה טלגרם, שכבר שנים מאפשרת לכל אחד לפתוח ערוצים (Channels), גם וואטסאפ החלה לאחרונה להציע את הפיצ'ר הפופולרי. דובר צה"ל, משרדי הממשלה, פוליטיקאים, עיתונאיות ועיתונאים בולטים, עמותות, יוזמות חברתיות, גופי תקשורת, תאגידים ועוד, כבר פתחו ערוץ וואטסאפ ומפרסמים על בסיס קבוע, ולחלקם נרשמו כבר מיליוני מנויים.

אבל למה גופים שכבר מחזיקים בעמודי פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר פופולאריים יפתחו גם ערוץ וואטסאפ? פשוט מאד: אפליקציית המסרים המהירה נהנית מכמעט 3 מיליארד משתמשים בעולם, היא נגישה (בנייד), פופולרית מאד, ורובנו נכנסים אליה עשרות פעמים ביום – מה שמגדיל את סיכויי המפרסמים להגיע לכמויות הרבה יותר גבוהות של נמענים.

אז מה הוא בעצם "ערוץ" וכיצד הוא שונה מקבוצת הוואטסאפ שהכרנו עד עכשיו?

ערוץ הוא למעשה פלטפורמת תוכן או במה פרסומית, שבה מנהל הערוץ רשאי לפרסם לעוקביו תכנים על בסיס שוטף. בעוד שקבוצת הוואטסאפ הקלאסית מאפשרת רב שיח בין משתתפיה, בערוץ, התקשורת היא חד כיוונית – רק בעל הערוץ רשאי לפרסם פוסטים, והמנויים לערוץ יכולים לכל היותר להגיב באימוג'ים או לייקים על הפוסט. אפשר להשוות ערוץ וואטסאפ לעמוד בפייסבוק, שבה רק בעל העמוד יכול לפרסם פוסטים (אך בעוד שבפייסבוק יש לגולשים אפשרות לכתוב הודעות תגובה לכל פוסט, בוואטסאפ כאמור ניתן רק לסמן אימוג'יז).

ערוץ הוואטסאפ: מאפיינים עיקריים

  1. אנונימיות – מנוי שנרשם לערוץ הוואטסאפ יכול לראות רק את מספר המנויים הכולל בו, אך אין לו אפשרות לדעת מה זהותם או לקבל את מספר הטלפון הסלולרי שלהם. גם מנהל הערוץ ("אדמין") לא יכול לדעת את זהות המנויים שלו, והמנויים אינם רואים את הטלפון, התמונה והשם של האדמין.
    לכל ערוץ יכולים כמובן להיות מספר אדמינים.
  2. מספר מנויים לא מוגבל – קבוצות הוואטסאפ מוגבלות ל-1,024 חברות וחברים בלבד. לערוצי הוואטסאפ יכולים להירשם מספר לא מוגבל של מנויים, ואנחנו כבר עדים ל"מגה-ערוצים" כמו קבוצת הכדורגל ריאל מדריד שנהנית (נכון לכתיבת שורות אלה) מ-42 מיליון עוקבים ואחריה נטפליקס עם 32 מיליון עוקבים. ברמה המקומית, בין הערוצים הבולטים בעת הזו ניתן למצוא את דובר צה"ל (200,000 עוקבים), "כאן חדשות" (175,000 עוקבים) ומד"א (64,000 עוקבים).
  3. נגישות – כל אחד יכול להירשם כמנוי לכל ערוץ וואטסאפ פומבי, לא נדרשים הזמנה או אישור הרשמה על ידי המנהל.
  4. פומביות – נכון לעכשיו יש אפשרות לפתוח ערוצים פומביים בלבד, אז קחו בחשבון שכל אחד יכול להגיע לערוץ שלכם דרך שורת החיפוש.
  5. "השתק" כברירת מחדל – שימו לב שערוצי הוואטסאפ אינם מופיעים בעמוד התצוגה המרכזי של שיחות הוואטסאפ (Chats), אלא תחת עמוד העדכונים (Updates). במידה ולא ביקשנו לקבל התראות על הפוסטים שעולים בערוץ, ברירת המחדל היא "השתק" – כלומר לא נקבל נוטיפקציות על כל פוסט ופוסט שעולה, אלא נצטרך להיכנס אקטיבית לעמוד העדכונים ולערוץ הספציפי שאנחנו מעוניינים להתעדכן בו. בכך הערוצים שונים מהקבוצות והצ'אטים הפרטיים, שבהם ברירת המחדל היא קבלת נוטיפיקציה על כל הודעה, אלא אם כן מכבים אותן. משמעות הדבר היא שקל יותר לפספס פוסטים שעלו בערוץ.
  6. היסטוריית פרסומים – מנוי חדש בערוץ יכול לראות את כל הפוסטים שפורסמו בו במשך 30 הימים האחרונים (לעומת קבוצות שבהן ניתן לראות רק הודעות שפורסמו לאחר ההצטרפות לקבוצה)

ערוץ וואטסאפ או קבוצה?

החלטתן לפתוח לארגונכן פלטפורמה בוואטסאפ ואתן מתלבטות לגבי הפיצ'ר המתאים? קודם כל חשוב להבין שלא חייבות לבחור. כל פיצ'ר משרת מטרה אחרת, וייתכן שתחליטו שכדאי לכן לפתוח "קבוצה" עבור מטרה א' ו"ערוץ" עבור מטרה ב' (או רק אחד מהם). ככלל, אם ברצונכן לפרסם מידע לציבור או לקהל מסויים, הנטייה תהיה להמליץ על ערוץ וואטסאפ שבו אין מגבלה על כמות העוקבות ועולים בו רק פוסטים אינפורמטיביים מטעם בעל הערוץ, מה שחוסך את ה"רעש" של דיונים בלתי פוסקים בין החברים. לעומת זאת, אם ברצונכן להקים קהילה מגובשת סביב מטרה ארגונית, לשמוע דעות, להכיר את זהות חברות הקהילה וכד', ייתכן שכדאי לכן לפתוח קבוצה או מספר קבוצות שונות במטרותיהן.

ישנה גם אפשרות שלישית והיא לפתוח "קבוצה שקטה", שמשלבת את שני הפיצ'רים: מצד אחד, היא מאפשרת לגלות את זהות חברי הקבוצה, ניתן לשלוט על הכניסה והיציאה ממנה והיא ממוקמת בעמוד הראשי של וואטסאפ – "הצ'אטים", אך מצד שני, ניתן להגדיר שרק מנהל הקבוצה יכול לפרסם בה הודעות מה שהופך אותה לדומה יותר לערוץ. עם זאת, קחו בחשבון שמספר החברים בקבוצה כאמור מוגבל ל-1,024, וייתכן שצטרכו לפתוח קבוצות נוספות בהתאם לביקוש.

החלטתן לפתוח ערוץ וואטסאפ? הנה 7 דברים שכדאי לקחת בחשבון

1. הגדרת מטרה: לפני שנכנסות להרפתקה דיגיטלית נוספת, שתדרוש ממכן השקעת זמן ומשאבים ביצירת תוכן, הגדירו את מטרת הערוץ (מה הוא רוצה להשיג בעולם), מה קהל היעד שלכן, אילו תכנים בעלי ערך מוסף תוכלו להציע בערוץ בצורה שוטפת ולאורך זמן, ואיך הערוץ ישרת את המטרות התקשורתיות והארגוניות הכלליות שלכן. כדאי לקחת בחשבון שרובנו מוצפים במידע, שפע צ'אטים, ערוצים, קבוצות בטלגרם ובוואטסאפ, פודקאסטים, אתרי חדשות ורשתות חברתיות, והתחרות על הקשב קשה מאד. כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה, חשוב להיות ממוקדים וברורים בהגדרות המטרה וקהלי היעד שלנו.

2. ערוץ וואטסאפ לארגון או ערוץ למטרה? אם הארגון שלכן מקדם מטרה חברתית כלשהי, או עובד עם מספר גורמים על נושא מסויים, ייתכן שעדיף לכן לפתוח ערוץ תוכן ממוקד לנושא מסויים ולאו דווקא ערוץ ארגוני. כך למשל, אם אתן עובדות בארגון העוסק בזכויות נשים ושיוויון מגדרי, ייתכן שתמצאו לנכון לפתוח קבוצת וואטסאפ שהערך המוסף הייחודי שלה הוא למידה על מאבקי נשים ברחבי העולם, ועידוד נשים ליזום מחאות סביב הנושאים האקטואליים שעל סדר היום.

3. מתן שם לערוץ. מומלץ לבחור בשם קצר וקליט שקל יהיה למצוא דרך מנוע החיפוש של וואטסאפ, ושמשקף היטב את מטרות הערוץ (במיוחד אם מדובר בערוץ סביב נושא מסויים ולא "ערוץ ארגון")

4. הפצה. פתיחת ערוץ היא החלק הראשון והקל בכל הסיפור, עכשיו נותר לכן לצרף כמה שיותר מנויים. בנוסף לפרסום דבר קיומו של הערוץ בפלטפורמות התקשורתיות הנוספות שלכן (אתר, חתימת מיילים, רשתות חברתיות וכד'). הנה טיפ יעיל לגיוס קבוע של עוקבים: בכל פעם שאתן מעלות פוסט לערוץ, הוסיפו בסיומו הזמנה לשלוח את הפוסט לאנשים נוספים שעשויים למצוא עניין בתוכן, וצרפו את הלינק של הערוץ (אותו ניתן למצוא ממש בראש הערוץ שלכן).

בנוסף, וואטסאפ מאפשרת לשתף את הערוצים ב"סטטוסים" (הפיצ'ר שמאפשר להעלות תכנים ל-24 שעות בלבד, בדומה ל"סטוריז" באינסטגרם) שלכם. שיתוף הערוץ החדש בקרב אנשי הקשר שלכם, יכול להיות התחלה טובה לגיוס מנויים.

5. הוסיפו תמונה ותיאור ערוץ. ככל שהטקסט בתיאור יכלול יותר פרטים ומילות מפתח רלבנטיות, כך יהיה קל יותר למצוא אתכן.

6. דאגו לייצר תוכן בעל ערך מוסף על בסיס עקבי. כדי שהערוץ ישגשג לאורך זמן, חשוב להתחייב אליו: לחדד מטרות, מסרים וקהלי יעד, ולייצר תכנים מעניינים ורלבנטיים על בסיס שוטף. בזכות האימוג'יז שהמנויים יכולים לסמן בעזרתם את תגובותיהם על כל פוסט, תוכלו ללמוד לאורך זמן אילו תכנים עובדים יותר, ואילו פחות, ולטייב את הפעילות שלכן.

7. בקשו מהמצטרפים להדליק התראות על ידי הדלקת סימן הפעמון בראש הערוץ. כאמור לעיל, ברירת המחדל בערוצי וואטסאפ היא מצב "השתק", והם ממוקמים בחלק של העדכונים (שקל לפספס). כדי להגדיל את הסיכוי שהפוסטים שלכם ייקראו, יש להדליק את ההתראות.

איך פותחים ערוץ?

בקלות!

  1. נכנסים לעדכונים / Updates
  2. גוללים ל-Channels ולוחצים על סימן ה-"+"
  3. בוחרים באפשרות לפתיחת ערוץ וממשיכים לפי ההוראות.

בהצלחה!

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ערוצי תוכן

יוליה בנימין | 10 בינואר 2023

איך לעבוד עם גאנט תוכן בסושיאל?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה