רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
"אני מצטרף לכל אלה שלא איבדו את ביטחונם.
ביכולתנו לגרש את החושך ולראות את האור, אז קדימה לעבודה!"
(מתוך: "גדי מוזס בראש מורם", עובדה – 20/03/25).
גדי מוזס בן ה-80, שורד השבי, שוחרר אחרי 482 ימים מעזה, חזר לניר עוז הפצועה, לא רק כדי לשקם את חייו – אלא כדי להוביל שיקום של קהילה שלמה. מתוך כאב אישי עצום, הוא בחר לפעול, לבנות, להאמין. "אני נרגש לחזור לשדות ולבנייה מחדש של ניר עוז", אמר…"אנחנו נתגבר".
נכתב על ידי: אורלי פס – יועצת ארגונית בכירה, בעברה יועצת ארגונית בצה"ל ומנהלת פיתוח יכולות בשתיל. מלווה ארגונים ואנשים בתהליכי התפתחות ושינוי; שרית שפירא – יועצת ארגונית בכירה, סא"ל (מיל') ראש מערך מדעי ההתנהגות של אמ"ן לשעבר, מתמחה בפיתוח מנהלים בכירים וצוותים, אסטרטגית Hr ומגדר. למאמר המלא: עוד לא עבדה תקוותנו. לקריאת המאמר המשותף הקודם: איך לשקם את האמון שנפגע.
מאחורי היכולת להוביל בשעת משבר ואי ודאות מתמשכת, לעיתים קרובות, מסתתר מרכיב שקט אך קריטי, שבכוחו להשפיע על כל היבט של המנהיגות: התקווה.
בעוד שמונחים כמו חוסן, מוטיבציה או ראייה אסטרטגית הפכו לשפה שגורה בניהול, התקווה נותרה לעיתים כתחושה ערטילאית, לא מדוברת, כמעט פרטית. זוהי החמצה – משום שתקווה אינה רגש נאיבי אלא יכולת פסיכולוגית ארגונית שניתן לטפח, להחזיק ולתעל כמנוע ניהולי של ממש.
אנחנו רוצות הפעם להאיר את מושג התקווה באור חדש: להעמיק בהיבטים התיאורטיים המבססים את חשיבותה של התקווה במנהיגות, ולהציע למנהלות ומנהלים כלים מעשיים לבניית תקווה – בתוכם, בצוותים שהם מובילים ובארגון כולו. התקווה, כך אנו טוענות, איננה קישוט ניהולי – היא תשתית ולפעמים, היא כל ההבדל.
הפסיכולוג קרל ר. סניידר, מאבות הפסיכולוגיה החיובית, הציע להבין תקווה לא כתקווה סבילה אלא ככוח פעולה. לשיטתו, תקווה היא מערכת של שלושה מרכיבים: מטרה שיש לשאוף אליה (goal), דרכים מגוונות להגיע אליה (Pathways), ותחושת מסוגלות שנוכל לפעול בכיוון הזה (Agency). במובן זה, תקווה איננה נחמה – אלא ארגון פנימי של תודעה מכוונת־מטרה.
ויקטור פרנקל, שהגה את גישת הלוגותרפיה מתוך התנסות קיומית קיצונית כאסיר במחנה ריכוז נאצי, תפס את התקווה ככוח אנושי עמוק הקשור לחיפוש אחר משמעות. עבורו, תקווה אינה עיוורון למציאות אלא היכולת לראות מבעדה ולזהות בה אפשרות. היא נולדת מתוך אותו "למה" שמאפשר לאדם לשאת כמעט כל "איך". תקווה, לפי פרנקל, היא בחירה מוסרית וקיומית להמשיך לראות בחיים אפשרות ראויה, גם כשאינם מיטיבים.
גישה עמוקה נוספת עולה בדבריה של פרופ’ רבקה יעקובי, מהבולטות בזרם האקזיסטנציאליסטי בטיפול. יעקובי מגדירה תקווה כ"עבודת חיים" – תהליך מתמשך של החזקה באפשרות גם כשזו שברירית, מדולדלת, כמעט נעלמת. המושג "עבודת התקווה" (2004), שטבעה יעקובי רואה בתקווה לא תכונה סטטית או אשליה חולפת, אלא יכולת נפשית עמוקה, דינמית, שמתקיימת דווקא על רקע של קושי, אובדן או שבר.
היא מגדירה תקווה כ"החזקה של עתיד אפשרי במצב שבו ההווה איננו נסבל". לדבריה, עבודת התקווה בראשיתה היא פעולה שקטה אך עיקשת של הנפש: היא מתרחשת דווקא כשאין ודאות, ולעיתים גם לא פתרון, אך יש אחיזה בחוט עדין של משמעות או קשר, שמונע התפוררות.
עבור מנהלים המובילים שינוי, ההכרה בכך שתקווה איננה רגש חולף אלא "עבודה פנימית מתמשכת של החזקה, תיקון ותנועה" עשויה להוות עוגן רגשי ומנהיגותי – במיוחד במצבים בהם אין תשובות פשוטות, אך יש אחריות לייצר אופק.
"התקווה היא חלומם של אנשים ערים" זהו ציטוט חד המכיל בתוכו עומק רב ועוסק בתקווה המיוחס לפילוסוף ואיש האשכולות אריסטו. על פי אריסטו התקווה איננה פנטזיה או בריחה מהמציאות, אלא תוצר של תודעה פעילה ומודעת. לא חלום מתוך שינה, אלא חלום שמתקיים מתוך ערות – מתוך מגע מלא עם המצב הקיים, אך עם הפנים לעבר עתיד אפשרי. זהו חלום של אנשים שפוקחים עיניים, שואלים, בוחרים ופועלים.
עבור מי שנמצאים בעמדת ניהול או הובלה, זוהי בדיוק תמציתה של התקווה: לא אמונה עיוורת שהכול יסתדר, אלא ראיית עתיד שיש בה מידה של אפשרות, של כוונה ושל מחויבות וניסיון להשפיע ולעצב מציאות – גם כשאין ודאות. זו איכות נפשית שניתן לטפח, ובמובנים רבים, היא אחד ממקורות הכוח העמוקים ביותר של מנהיגות. (קראו את דבריו של תומר אביטל על סוכני תקווה)
הקריאות הללו – של סניידר, פרנקל, יעקובי, אריסטו – מציעות יחד הבנה עשירה של תקווה: כתנועה, כמשמעות, כהחזקה וכחירות. עבור אלו שנאלצים לפעול במציאות קשה מנשוא, כשהערכים שהם פועלים לאורם רק הולכים ונרמסים, ההיכרות עם תשתית זו היא חיונית: היא מאפשרת להחזיק במרחב של אי־ודאות מבלי לקרוס, ולנוע קדימה מבלי לדעת לאן, אך גם מבלי לוותר.
בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז התפרצותם של משברים גלובליים, חברתיים ואישיים, גבר העניין במקורות הכוח הפנימיים של מנהיגים, מנהלים ומנהלות: מה מאפשר להם להחזיק כיוון בתוך ערפל? מה מחזק אותם לנוכח חוסר ודאות, עומס רגשי ואחריות מתמשכת? מושגים כמו חוסן, אופטימיות ותקווה הפכו לשפה שגורה בשיח הניהולי והפסיכולוגי, והם מציעים לכאורה תשובות דומות לשאלות אלו. אך כאשר מתבוננים בהם מקרוב – לא כמילות עידוד אלא כעמדות פנימיות – מתגלה שהם אינם חופפים, ולעיתים אף מציעים דרכי פעולה שונות בתכלית. האבחנה ביניהם איננה שאלה סמנטית בלבד, אלא מפתח להבנה עמוקה יותר של פעולות מנהיגותיות בזמנים של קושי והתכווננות לעתיד.
לפי הרב זקס "האופטימיות היא "האמונה שדברים ישתפרו. התקווה היא האמונה שכולנו יחד נוכל לשפר את הדברים. האופטימיות היא מידה פאסיבית, ואילו התקווה – אקטיבית. כדי להיות אופטימי אין צורך באומץ לב אלא בתמימות מסוימת. כדי לקיים את התקווה דרוש אומץ לב".
חוסן נשען על ניסיון עבר. תקווה נשענת על אפשרות עתידית.
חוסן = “אני אתמודד, אני אחזיק מעמד”. תקווה = “אני אתקדם, ואולי אפילו אצמח מזה”.
למרות הקרבה הרבה בין תקווה לחוסן, חשוב להבחין בין השניים, במיוחד כשמדובר בהובלה ניהולית. חוסן הוא היכולת של אדם או ארגון להתמודד עם קושי, לשאת לחץ ולהסתגל לשינוי. הוא מבטא את התגובה לאתגר: גמישות, ויסות רגשי, חיבור למשמעות ויכולת שימור תפקוד. תקווה, לעומת זאת, היא הכיוון – היכולת לדמיין עתיד אפשרי טוב יותר ולגייס כוחות כדי לנוע אליו. בעוד שחוסן מתמקד ביכולת לשאת את מה שיש, תקווה מתמקדת ביכולת להאמין שיהיה אחרת.
בהקשר הנהגתי, תקווה היא זו שמובילה – היא מציבה אופק ומדביקה אחרים באפשרות. חוסן הוא זה שמחזיק – שמאפשר לא להישבר בדרך. מנהיגים נדרשים לשניהם: לתקווה שמייצרת תנועה קדימה, ולחוסן שמאפשר לשרוד את ההווה.
ההפך מתקווה: לא תמיד מה שנדמה.
כאשר אנו חושבים על תקווה, אנו עשויים לשייך לה אוטומטית את ההיפך – ייאוש. ואכן, ייאוש הוא היעדר מוחלט של אמונה באפשרות לעתיד מיטיב, סגירה של הדמיון, של הכוח הפנימי ושל התנועה. אך בפועל, ההפך העמוק והנפוץ יותר של תקווה – במיוחד בהקשרים ניהוליים – הוא אדישות. לא ייאוש ובכי, אלא ניתוק רגשי שקט, ציני, או פשוט כבוי. זהו מצב שבו המנהל כבר לא מנסה, לא מאמין ששווה לנסות, ולעיתים אף מפסיק להרגיש.
המשמעויות הנגזרות מהתשתית התיאורטית של תקווה אינן נותרות ברובד הרעיוני בלבד – הן מקבלות תוקף יישומי עמוק דווקא בהקשרים של הנהגה. בניית תקווה איננה משימה מנהיגותית המתאימה רק לשלב שאחרי התאוששות ממשבר, אלא פעולה מתמשכת הן בשגרה ובודאי בעיתות משבר.
היכולת לבנות תקווה ולטפח אותה נותנת תוקף ומקום לכך שקיים משבר וקושי, והוא לא יעלם מן המציאות, אך היא מציעה אלטרנטיבה למציאות מיטיבה יותר ולדרך להגיע אליה.
דווקא בעידן של שחיקה, משבר, ואובדן אמון – תקווה הינה קריטית. תפקידו של מנהיג אינו רק לא לאבד תקווה, אלא גם לזהות ולהחזיר אותה במרחבים שבהם היא דועכת מבלי שאיש שם לב.
מנהלים ומנהלות נדרשים לאמץ את התקווה כעמדה נפשית או חוויה קיומית שמאפשרת להאמין שיש עתיד אפשרי, גם אם אינו מגובש עדיין לפרטי פרטים. מנהלים ומנהלות נדרשים לא להיות רק אופטימיים אלא "לעבוד" בתקווה ולייצר מרחב של תקווה עבור עצמם ועבור אחרים.
"עבודת התקווה" היא מונח עמוק – לא רק רגש, אלא מאמץ פנימי ומעשי לשמר או ליצור תקווה דווקא במצבים שבהם היא לא מובנת מאליה. זוהי עבודה ממשית, קוגניטיבית, רגשית ולעיתים גם פיזית, שמתבצעת אל מול כאב, עמימות, עייפות, ואי־ודאות. עבודת התקווה היא לא "להאמין שיהיה בסדר", אלא לבחור עמדה שמובילה לפעולה שיש בה זרעים של עתיד – גם כשעוד אין סימן לצמיחה.
תִרגול תודעתי מתמשך מול המציאות: להפעיל באופן עקבי את היכולת לעצור, להתבונן במציאות, ולזהות – גם כשקשה או מעורפל – מה באמת אבוד או בלתי אפשרי, ומה עדיין פתוח, קיים, או אפשרי לשינוי.
גיוס אנרגיה פנימית: להחזיק את האפשרות גם כשאין ביטחון, לגייס את עצמך מחדש לפעולה.
יצירת כיוונים: לא רק לחשוב מה "אין" או "לא עובד", אלא לשאול – "מה כן יכול לקרות?", "מה הצעד הבא?"
שיתוף תקווה עם אחרים: להיות עוגן לאחרים, לנסח אמונה במילים, ולאפשר להם להצטרף אליה.
שימור התקווה לאורך זמן: לחזק אותה גם כשיש אכזבות, לחדש אותה גם כשנשחקה.
אפשר לדבר על "לדמיין עתיד טוב יותר" ועל פעולות קטנות עם השפעה גדולה
לקיים פסטיבלים ואירועים גדולים – שנותנים במה לרעיונות שנדחקו לקרן זווית.
להסתכל על שינויים שמתחוללים בזירות פעולה מפתיעות או בזמנים לא שגריים, כמו למשל המאבקי חברתיים על מגרש הכדורגל או השפעה של ארגוני להט"ב על חקיקה בזמן מלחמה.
"לעבוד את התקווה" היא פרקטיקה רגשית וניהולית עוצמתית – אבל היא אינה נטולת מחיר. יש לה מחירים פוטנציאליים שחשוב לזהות ולנהל בתבונה, במיוחד בעמדות ניהול והובלה.
תקווה היא שריר שצריך לאמן. במיוחד כשקשה, במיוחד כשלא רואים את הסוף. מנהלים ומנהלות לא יכולים להרשות לעצמם לחכות שתחזור התקווה – הם צריכים לבנות אותה, לבחור בה, ולהפיץ אותה.
כמו גדי מוזס, גם אתם לא צריכים לדעת את כל הדרך – רק להסכים להתחיל ללכת בה.
אז תתחילו לעבוד את התקווה. עכשיו. בכל שיחה, בכל החלטה, בכל צעד קטן.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה