יובל יבנה |

איך לפנות לקרן בבקשה למענק?

לפנות לקרן

שמי יובל יבנה ואני עובד במחלקת המענקים של הקרן החדשה לישראל מעל עשרים שנה. אל הקרן החדשה לישראל הגעתי די במקרה – הייתי עורך דין לא מרוצה וחיפשתי משהו אחר – חברה שעבדה בשתיל הציעה לי להגיש מועמדות לתפקיד רכז מענקים בקרן ומאז הקרן החדשה לישראל והחברה האזרחית בישראל הם חלק מרכזי מאוד מחיי. במשך השנים שבהן אני עובד בקרן החדשה לישראל, קראתי, בהערכה זהירה, אלפי בקשות למענק שהוגשו לקרן לגבי מגוון רחב של תחומי תוכן, אסטרטגיות וקהלי יעד. כמה טיפים על איך פונים לקרן כדי לבקש בקשת מענק. הטיפים האלו נכונים ודאי עבור הקרן החדשה לישראל, אבל – על סמך הכרות עם קרנות אחרות – הם נכונים באופן כללי לגבי עולם הפילנתרופיה.

לפני שפונים לקרן בבקשת מענק – יש פניה ראשונית

אתם בוודאי שואלים את עצמכם איך נכון לפנות לקרן, מה צריך להכלל במייל הגישוש הראשוני, האם לשלוח את כרטיסי הפרוייקט ותקציב הארגון או רק לשלוח מספר מילים מצומצם ולבקש להרחיב בפגישה. אלו שאלות מצויינות!
הנה מספרי כללי אצבע לכתיבת פניה ראשונית טובה. אבל רגע לפני שאתם מתיישבים לכתוב תוודאו שהקרן שאתם פונים אליה באמת מתעניינת במטרה שעבורה אתם מבקשים מענק.

מכתב ההיכרות הראשוני (LOI- Letter of Inquiry) – מכתב קצר של כעמוד-עמוד וחצי, המיועד להצגה עצמית קצרה הן של היוזמה – הרקע להקמתה, מטרותיה – והן של הפעילים המרכזיים שעומדים מאחוריה. מטרת המכתב לעורר מספיק עניין כדי להמשיך הלאה בשלבי המיון, את כרטיסי הפרויקט והפרוט התקציבי שמרו לשלב מאוחר יותר.

השקיעו בגרפים – אם יש לכם רעיונות מורכבים או מופשטים, אם יש לכם נתונים מספריים מרובים – הגרפים יעזרו לי להבין טוב יותר את הנושא וההשפעות שלו על החברה.

חתרו לפגישה – אני רואה בשלב זה חלק אינטגרלי מתהליך המיון של הבקשות שנשלחות לקרן. בתפיסתי המקצועית, גם בקשת המענק הטובה ביותר לא יכולה להחליף פגישה פנים אל פנים. יש דברים שאפשר להבהיר רק בפגישה וזו גם הדרך הטובה ביותר להתרשם מהנפשות הפועלות.

עברתם את שלב הפניה הראשונית וקיבלתם הזמנה לפגישה

לעיתים לא תקבלו מענה כלל. לצערי זה קורה. אם נעניתם בחיוב והוזמנתם לפגישה, הנה כמה פריטי חובה שחשוב שתגיעו איתם:

תקציב הארגון או ההתארגנות – השאלה שבטוח ישאלו אתכם במהלך הפגישה היא "כמה כסף אתם צריכים?", וכדאי שתהיה לכם תשובה שמגובה במספרים.

תיאוריית שינוי ברורהתיאוריית השינוי היא ה"שלד" שנושא על גבו את כל העבודה שלכם. השלד צריך להיות יציב דיו והוא בנוי מהשאלות הבאות: מה הבעיה איתה אתם רוצים להתמודד? מהן הנחות היסוד שאיתן אתם עובדים? מהן המטרות לטווח קצר? מהן המטרות לטווח ארוך? ואיך העבודה שלכם פותרת את הבעיה?

בואו מוכנים לשיחה. אני, וגם חבריי, מתעניינים בכם מאד. באמת. מעניין אותנו לשמוע מה אתכם חושבים ואיך אתם מתכוונים לפעול. אל תתקעו על הפיץ' שהכנתם בבית, בואו מוכנים לשיחה. מאחורי אלפי הבקשות שקראתי במשך השנים, עמדו מאות ארגונים ואלפי פעילים שלכולם משותף אותו ברק בעיניים של מי שגמר אומר לעשות מעשה ולפעול לשינוי חברתי בישראל. הברק בעיניים הוא תנאי הכרחי כדי לפעול באופן אפקטיבי וכדי להצליח לגייס כסף לפעולה שרוצים לקדם, אבל שימו לב שהוא איננו תנאי מספיק.

שלב כתיבת הבקשה למענק

הפגישה לבדה לא יכולה להביא לכם מענק. השקיעו בכתיבת בקשת מענק כי היא מתחרה מול בקשות אחרות, כאשר כמעט בכל רגע נתון בכל קרן יש הרבה יותר בקשות מענק מיכולת להעניק. כתיבת הבקשה – אם עושים אותה כמו שצריך – מחייבת אתכם לחשוב שוב על מה שאתם עושים וגורמת לכם להבין טוב יותר את הקשר בין המטרות ותוכנית העבודה ואת מקומכם במפת הארגונים שפועלים בתחום שלכם.

ולכן, כתיבת בקשה טובה תורמת לארגון גם אם התשובה של הקרן אליה פונים – כמו שקורה לא פעם – היא תשובה שלילית. ודבר אחרון, בהקשר הזה, אל תתייאשו – כדי לגייס כסף מקרנות צריך לכתוב הרבה בקשות. אם תפעלו בעקביות ומתוך אמונה בפעילות שלכם, אם תשתפרו מבקשת מענק לבקשת מענק, אחרי הרבה "לא" יגיע בסוף "כן" וסביר להניח ש"כן" אחד יביא לעוד "כנים".

כשאני מביט אחורה ושואל את עצמי "מה צריך להיות בבקשת מענק מוצלחת" אני חושב על המרכיבים הבאים:
בהירות – מה בדיוק אתם רוצים לעשות? ולמה? איך תוכנית העבודה שלכם מתחברת למטרות הפעילות?

עבודה באקוסיסטם וייחודיות – בהנחה שבתחום הפעולה שלכם פועלים עוד ארגונים, הציפיה היא שתהיה לכם הכרות עם הארגונים האלה ועבודה בשיתוף פעולה איתם. לצד ההכרות והעבודה המשותפת אתם צריכים להראות גם מה מייחד את הפעילות שלכם וכיצד היא משלימה את הפעילות שעושים אחרים בתחום.

להיות מציאותיים – כלומר, מטרות ריאליות ויחס ריאלי בין גודל הארגון ותקציבו לבין תוכנית העבודה.

מיקוד ותמציתיות – אתם צריכים להתייחס לכל המרכיבים החיוניים להבנת הפעילות שלכם ובמקביל לוותר על מידע לא רלוונטי, כדי לא להעמיס על הבקשה.

מילה על עצמכם – מי האנשים שעומדים מאחורי הארגון והיוזמה ומה הניסיון שלהם בתחום השינוי החברתי.

בהצלחה!

הכתבה הבאה בסדרה

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

חזרה לסדרת הכתבות

עוד כתבות בסדרה

חגית שמלי | 8 באוגוסט 2023

שבעה שלבים בכתיבת בקשת מענק

נגה זיוון | 25 באפריל 2021

בקשת תרומה אפקטיבית

חגית שמלי | 5 בינואר 2022

כיצד תכתבו דוח סוף שנה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    מקסים!!
    תודה רבה!

    כתבו תגובה