אלינור סידי |

עמותה חדשה? הנה 3 טעויות שאסור לכם לעשות

16431191_ss

יש לכם יוזמה חדשה או שאתם כבר מספר שנים מקיימים פעילות לא ממוסדת, והחלטתם שהגיע הזמן להקים עמותה? הנה שלוש טעויות שאסור לכם לעשות:

טעות מס' 1: להתייחס לישות המשפטית כאל מטרה בפני עצמה
האופן שבו שואלים את השאלה משפיע על התשובה שניתנת. אם הבעיה שלכם היא גיוס כספים, או העסקת פרויקטורית, הפתרון הוא לא בהכרח רישום עמותה חדשה. רישום עמותה לעולם אינו יכול להיות מטרה בפני עצמה. הפעילות היא המטרה, ואפשר לעשות הרבה גם ללא הקמת ישות ארגונית פורמלית.

אם בכל זאת החלטתם להירשם כעמותה קחו בחשבון שהשנתיים הראשונות לחיי עמותה מאתגרות יותר מהשנים הבאות.
קיימות מספר הגבלות על עמותה בתחילת דרכה, שאינן קיימות בהמשך הדרך, והדבר מקשה מאד על פעילים ומקימי עמותות בגיוס משאבים ובניהול השוטף. ישנן הרבה סיבות ללמה זה קורה. באופן אישי אני מאמינה שמדובר ב"מבחן רצינות ביורוקרטי" שנועד לברור רק את אלה המחויבים למטרה, אבל זו רק התאוריה האישית שלי.

אז מה המגבלות בעצם?
1. רשם העמותות – קבלת אישור ניהול תקין – עמותות מתחת לגיל שנתיים או עמותות שלא קיימו פעילות רציפה במשך שנתיים לא זכאיות לקבל אישור ניהול תקין.
2. בגיוס כסף – קרנות ותורמים רבים לא מוכנים להעניק תרומות לעמותות מתחת לגיל שנתיים וחלקם מתנים את קבלת התרומה בהצגת אישור ניהול תקין בתוקף. בולטת על רקע זה היא הקרן החדשה לישראל, אגב, שאינה מחייבת אישור ניהול תקין.

פתרון טוב למבחן הרצינות הביורוקרטי של עמותה בת פחות משנתיים יהיה להתחבר לעמותה קיימת, הפועלת למען מטרות דומות, ולקיים את הפעילות שלכם כפרויקט בתוכה.

אם וכאשר החלטתם להירשם כעמותה, תעשו תחילה מיפוי שטח, תבדקו מיהם השחקנים האחרים בזירה שלכם? אילו ארגונים קיימים? במה דומות ובמה שונות עמותות אחרות וחדדו לעצמכם את המטרות ואסטרטגיות הפעולה הייחודיות לכם.

טעות מס' 2: לכוון למענקים הגדולים שמגיעים מקרנות
מכיוון, שהטרנד הפילנתרופי העכשווי הוא להעדיף עמותות בעלות ותק פעילות (הדבר נכון גם לקרנות מחו"ל וגם לקרנות בארץ), טעות רצינית תהיה להגביל את גיוס המשאבים של העמותה רק לפילנתרופיה מקרנות. אני דווקא רואה ערך רב בצמיחה הדרגתית של ארגון, המגייס סכומי כסף צנועים מאנשים בקהילה.

מימון המונים היא דרך לא רעה לגיוס משאבים מהקהילה, אבל מומלץ מאד לפתח גם פעילות מניבת הכנסה. פעילים בהתארגנויות רבות שאני מכירה עורכים מסיבות וגובים דמי כניסה, מארגנים בזארים למכירת בגדים, מוכרים מרצ'נדייז ועוד על מנת לגייס כסף.

גם אם כארגון בתחילת הדרך נראה לכם שתתקשו לגייס את הסכום שעלמה זהר גייסה לאלבום החדש שלה, יכול להיות שזה נכון, ושאין לכם עדיין את קהל המעריצים שלה, אבל בהיותכם עמותה חדשה סביר להניח שאתם לא צריכים סכומי כסף גדולים. נסו לכוון לתקציב בסדר גודל צנוע, להתחיל בקטן ולצמוח בהדרגה.

טעות מס' 3: לא להגיש בקשה לאישור לפי סעיף 46 א'
הטבת מס משמעותית שנותנת המדינה לעמותה מיועדת בכלל לתורמים שלה: ההטבה מאפשרת לתורם להזדכות ממס בגין התרומה שתרם לעמותה. רשות המסים מאפשרת לעמותות בנות פחות משנתיים להגיש בקשה לקבלת אישור לפי סעיף 46 א' – חובה שיהיה להן מחזור של 30,000 ₪ אבל לא חובה אישור ניהול תקין, מספיק אישור על הגשת מסמכים לרשם העמותות.

טעות נוספת שניתן לעשות בתחום הזה היא להגיש בקשה לקבלת אישור לפי סעיף 46 א' – מבלי לתכנן אסטרטגיה לגיוס כספים בארץ, מראש. תוקף האישור אינו אינסופי אלא תקף רק לשנתיים משנת המס שבה ניתן (אחר כך אפשר לחדש אותו מידי שנה). מנגד גיוס משאבים לוקח זמן וחבל שתבזבזו את משך התוקף של האישור שלכם על יצירת קשרים ראשוניים, גישוש מול תורמים ומיפוי התחלתי של מגזרים עסקיים.

תכננו מראש ולא בדיעבד. האם תגייסו מעסקים או מתורמים פרטיים? לאיזה עסקים תפנו? איך תשווקו את עצמכם? זכרו: גיוס משאבים הוא תהליך ארוך טווח. ייתכן שישנם מהלכים שיכולים להתחיל כבר כעת, עוד לפני שיש בידכם האישור המיוחל.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    צודקת. מאוד נכון ומאוד חשוב. אני חושבת שאפשר להוסיף שצריך לא לאבד את המטרה בתוך סבך הביורוקרטיה. לפעמים מרוב שעסוקים בלהקים עמותה, לקבל אישורים ולשלוח טפסים (חלק הכרחי לחלוטין), אז שוכחים לשם מה התכנסנו.

    ועוד עצה: תסתכלו לצדדים ותבדקו אם יש עמותה אחרת שתחום הפעילות שלה דומה או קשור לפעילות שאתם רוצים לקדם. גם כי זה לפעמים יותר פשוט להקים פרויקט חדש בתוך ארגון קיים (במקום להקים עמותה חדשה) וגם כי סתם חבל שתמצאו את עצמכם בתחרות על משאבים, מוניטין ונישה שארגון אחר כבר פועל בהם

    הערה קטנה לגבי סעיף 46א' - על אף האמור לעיל ובלי לבטל בכלל את כל הטיפים המאד חשובים של אלינור, יש לזכור כי יותר ויותר קרנות התחילו לבקש בנוסף לניהול התקין, שזה עוד אפשר להבין, גם את אישור ה- 46א', כך שגם אם האסטרטגיה הראשונית שלכם היא לכיוון (הלא-בריא בעליל) של מימון מקרנות, הרי שתמצאו עצמכם זקוקים לאישור הזה כך או אחרת.

    אני מנהל פרוייקט שנים רבות בתחום הטיפול המשפחתי והאישי במספר בתי ספר באזור המרכז ביניהם בית ספר ענק שהוא חטיבה ותיכון כדי להרחיב את פעילותי אני זקוק לתמיכה כלכלית. פונים אלי בבקשות מכל הארץ ואין לי יכולת להענות. אפשר לקרוא על הפרוייקט בגוגל תחת השם עמיר ברסקי אודות הטיפול המשפחתי.

    כתבו תגובה