חגית שמלי |

שבעה דברים שכדאי לעשות מול התורמים בזמן מלחמה

תורמים במלחמה

מה אפשר וצריך לעשות בעבודה עם התורמים של הארגון, בתקופה המורכבת הזו? הרי גם בימים שבשגרה קשה לדבר עם תורמים, אבל עכשיו? במלחמה?

1. לדבר איתם

עכשיו, כשאנחנו בזמן מלחמה אל תסתפקו בעדכונים לשותפים במייל גנרי או ניוזלטר. אני יודעת שאצלנו קצת מפחדים משותפים ולא אוהבים לדבר איתם, אבל אין זמן יותר מתאים מעכשיו להתקשר לתורמים שלכן (כן, ממש בטלפון!) ופשוט להיות בני אדם. תבדקו מה שלומם, בטח אם מדובר בקרנות ופדרציות ותורמים פרטיים שיש להן אוריינטציה לישראל.

כולם צופים בבעתה בגילויי אנטישמיות, לכולם יש איזו נגיעה למצב, לכולם אכפת, כולם רוצים שלום בשני הצדדים. עכשיו זה זמן מצוין להתקשר ולשאול קודם כל "מה שלומך?".

2. עדכנו אותם מה קורה

הציגו ביושר את מה שקורה, בטח אם מדובר בתוכנית שממומנת על ידי שותף מסוים. יכול להיות שתוכניות ופעילויות שלכן השתנו, נעצרו לפרק זמן לא ידוע, בוטלו לגמרי או שאולי דווקא יש לכן פעילות חדשה שנוגעת למצב החירום. ספרו לשותפים שלכן מה הסטטוס של התוכניות ומה קורה עכשיו. מותר להגיד "אני עוד לא יודעת", את לא דובר צה"ל. מה שחשוב זה להראות שאתן שולטות במה שאפשר.

3. הציגו את היכולת של הארגון להתאים עצמו למציאות

חוסן ארגוני בא לידי ביטוי ברמת האדפטיביות שלו, ביכולת שלו להתאים עצמו למציאות. אם שיניתן משהו בפעילות ובהתנהלות, הסבירו מה שיניתן ואיך התארגנתן. אם נתתן מענה לחירום – תציגו אותו. אם לא – תסבירו איך אתן מתארגנות בהתאם מה שקורה. זה מאד מעניין תורמים לדעת מה אתן עושות, איך אתן מתגברות על קשיים, נותנות מענה מדויק. הגמישות הארגונית היא נכס. תלמדו לתקשר אותה.
ממליצה גם לקרוא את הפוסט: איך ישראל חופשית שינתה את פעילות הארגון בזמן מלחמה?

4. האם ואיך לבקש כסף?

לא צריך להתקשר רק כדי לבקש כסף אבל אם אתן כן מבקשות כסף – תדאגו שזה יהיה רלוונטי באישזהו אופן למצב. אם אתן מחדשות מענק משותפים קיימים – תשאלו אם זה עדיין מתאים, תראו אם אתן יכולות להתאים חלק ממנו למצב. אם אתן ארגון שעוסק באיכות הסביבה ונדרשות לחדש מענק, תשאלו האם משהו ממה שמתרחש היום ישפיע על העולם הסביבתי שאתן עוסקות בו או אולי אפילו בפרויקט שאתן מבקשות עליו כסף. אם כן – תקשרו את זה לשותפים.

5. תשאלו ותקשיבו

שימו סימני שאלה: "מה דעתך? מכירה סיטואציה דומה? יש לך רעיון עם מי כדאי לי לדבר על זה? מכירה מישהו שעשה דבר דומה?" לשאול ולהתייעץ זו מיומנות מפתח בפיתוח משאבים. זה מקדם שיח ודיאלוג ומקרב את השותפים לארגון ולדילמות שלו. אתן גם תופתעו מהיכולת של השותפים לעזור לכן בדילמות שעולות מהמצב.

6. תדגישו את הרלוונטיות של הארגון לעת הנוכחית

תקשרו את הרלוונטיות של הארגון. הבעיות החברתיות שאנחנו עוסקות בהן לא נעלמו, והן ימשיכו להיות פה, אולי אפילו בעוצמה חזקה יותר, גם אחרי שאבק המלחמה ישקע. תדגישו למה חשוב להמשיך ולתמוך בכן. למשל, אם אתן ארגון שעוסק באלימות במשפחה, תסבירו למה המצב הנוכחי מקשה עוד יותר על נשים שסובלות מאלימות (כולם בבית, יש יותר נשק ברחובות וכו').

7. תנו תקווה

אנחנו פה כדי לתקן ליקויים חברתיים ואנחנו יודעות מה היה מצבנו היום לולא הארגונים החברתיים. תעבירו מסר אופטימי של שיקום כי זה משהו שכולם רוצים לשמוע. אני לא יודעת מה יקרה פה בזמן הקרוב, אבל בזמן הרחוק אני יודעת שתתחיל פה פעולת שיקום אינטנסיבית ושהיא תהיה טובה מאד, כי זה משהו שאנחנו ממש טובים בו: שיקום של תשתיות, שיקום של מערכות, שיקום של אמון בין האזרחים למוסדות, לקהילות, ובעיקר שיקום של האנשים, והיחסים בינם ובין עצמם. וזה המסר שצריך לנסות ולהדגיש היום.

ממליצות גם לקרוא את הפוסט: חמש שאלות מנחות בהכנת דיווח לתורמים

הכתבה הבאה בסדרה

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה